Komt er met de Nederlandse supermarkt Jumbo een prijzenoorlog in België?

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Op 6 november opent Jumbo in het Limburgse Pelt zijn eerste Belgische supermarkt. Jorg Snoeck, de retailexpert van RetailDetail, verwacht dat we snel zullen zien of de komst van de Nederlandse keten tot een algemene prijzenoorlog leidt.

Albert Heijn vond in een overbevolkte Belgische markt zijn plaats. Kan Jumbo dat kunstje herhalen?

JORG SNOECK. “De intrede van Albert Heijn in België kun je als positief evalueren. Ook omdat het de fusie van Ahold (de holding boven Albert Heijn, nvdr) en Delhaize mee hielp forceren. De grote vraag is of Jumbo zich genoeg kan onderscheiden, want met Albert Heijn is hier dus al een grote speler die actief zijn Nederlandse roots uitspeelt in de marketing en het assortiment. Bovendien is de markt nu echt wel oververzadigd.”

Jumbo wil in België niet uitpakken met een laagsteprijsgarantie.

SNOECK. “Dat was een verrassing. In Nederland gaat Jumbo voluit voor de laagste prijs. Opnieuw kom je bij de vraag hoe Jumbo zich zal onderscheiden. Je hebt hier natuurlijk Colruyt dat met man en macht zijn laagsteprijsgarantie verdedigt. Maar ik geloof niet dat Jumbo zich koest zal houden. Het moet de perceptie van een goedkope speler kunnen creëren om succesvol te zijn in België. Het zal hard prikken met tijdelijke promoties en producten die moeilijk te vergelijken zijn. In Nederland heeft Jumbo bijna een patent op exclusieve verpakkingen. Als de concurrentie koekjes heeft van 250 gram, dan hebben zij er van uit met 230 gram. Dan wordt het moeilijker vergelijken.”

Kan Jumbo wel met enkele winkels een prijzenoorlog ontketenen?

SNOECK. “De bal lig volledig in het kamp van Jumbo. In principe kan het zich dat permitteren. De Belgische winkels zijn goedkoop te beleveren vanuit het Nederlandse distributiecentrum. Pelt wordt zeer interessant voor koopjesjagers. Je kunt er van op aan dat alle supermarkten er de prijzen van Jumbo zullen volgen, en omgekeerd. Door de grote media-aandacht zal de lokale schermutseling nationale weerklank krijgen. De resultaten van het vierde kwartaal, met de levensbelangrijke feestdagen, zullen tonen in hoeverre het een prijzenslag wordt. Geen enkele keten in België zit daarop te wachten, vooral Carrefour en Delhaize niet. Meer dan de helft van hun omzet komt van zelfstandige uitbaters en die hebben hun marges zien krimpen.”

De traiteurafdeling zou in de Jumbo’s een prominente plaats krijgen.

SNOECK. “Dat past in een algemene trend van hoe supermarkten zich willen verdedigen tegen de opkomst van restaurants die enkel nog via maaltijdbezorgers als Deliveroo werken. Koken op de winkelvloer wordt wel moeilijk. Daarvoor zijn de loonkosten in België te hoog.”

Jumbo is de voorbije jaren uitgegroeid tot dé uitdager van Albert Heijn. Hoe komt dat?

SNOECK. “Kopen en stroomlijnen, dat zijn de twee ingrediënten. Jumbo heeft het geluk dat Nederland een gemakkelijke markt is in vergelijking met België. Afgezien van Aldi en Lidl zijn alle spelers Nederlands. Jumbo koopt kleinere concurrenten op en stroomlijnt voortdurend zijn logistiek en backoffice om de kosten te drukken. België is een speciale markt. Het merendeel van de supermarktketens zijn grote buitenlandse namen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content