Wereldkampioen worden is geen noodzaak om de financiën van de voetbalbond gezond te houden. Maar ver raken in het toernooi zorgt wel voor het extraatje waardoor bepaalde projecten kunnen worden versneld, legt Koen De Brabander uit.
...

Wereldkampioen worden is geen noodzaak om de financiën van de voetbalbond gezond te houden. Maar ver raken in het toernooi zorgt wel voor het extraatje waardoor bepaalde projecten kunnen worden versneld, legt Koen De Brabander uit. De secretaris-generaal van de KBVB verliet in september 2016 het accountantskantoor BDO. Daar was hij COO, partner en aandeelhouder. "Een moeilijke keuze. BDO was een groeiend warm nest, dat zich net als de voetbalbond profileert als een dienstenleverancier. Het grote verschil zit in de visibiliteit van de voetbalbond en de media-aandacht die daarmee gepaard gaat." De landbouwerszoon uit het Oost-Vlaamse Maldegem was een afstandsloper, maar trok als tiener mee met zijn vader naar het grote Club Brugge, dat midden jaren zeventig twee Europese finales speelde. "Dat maakte grote indruk op mij. Maar nu ben ik fan van elk Belgisch team in Europa én van de Rode Duivels." De Zomergemnaar stelde midden vorig jaar Ready for Qatar voor, zijn strategisch plan waarmee hij wil inzetten op digitalisering en extra inkomsten wil aanboren uit sponsoring en merchandising. "Dat moet ons toelaten de dienstverlening te verbeteren en het amateurvoetbal maximaal te ondersteunen." Wat brengt een Europees of wereldkampioenschap u op? KOEN DE BRABANDER. "Dat hangt af van hoever we raken. Er zijn de organisatiekosten: we spenderen al geld aan de voorbereiding van de Wereldbeker in Rusland: logistiek, hotels, beveiliging. Er zijn de premies voor de Rode Duivels en de staf. Wat overblijft, is het rendement van de KBVB." 2017 eindigde met de Eurostadion-saga. Een domper? DE BRABANDER. "De UEFA heeft niet beslist dat het Eurostadion er niet komt. Ze heeft enkel geconcludeerd dat het niet tijdig klaar zal zijn om Brussel als gaststad te laten fungeren. Het is de Vlaamse overheid die op 30 januari groen licht moet geven. "Voor ons is dat dossier een gemiste kans. Zelf een groot toernooi organiseren is niet meer realistisch. Het idee van voormalig UEFA-voorzitter Michel Platini, om ter gelegenheid van het zestigjarige bestaan van het EK in 2020 het toernooi te organiseren in dertien speelsteden, was een unieke kans om een aantal wedstrijden in eigen land te organiseren. "Financieel is het vooral een gemis voor de Belgische economie. Wij lopen geen inkomsten mis, want de opbrengsten van de tickets en dergelijke zijn voor de UEFA. We hebben wel meer kosten: twee matchen in Brussel spelen is goedkoper dan wanneer we ons naar het buitenland moeten verplaatsen. Maar het is het ergste voor de fans: die moeten nu naar Londen of Baku om de Rode Duivels aan het werk te zien." Met de winst van Euro 2000 startte u het Voetbalcentrum in Tubeke op. Moet dat rendabel zijn? DE BRABANDER. "We willen het maximaal exploiteren. In de eerste plaats gebruiken we het zelf, voor opleidingen en licenties van trainers, en als thuisbasis voor onze nationale ploegen. Als het in dit land over voetbal gaat, wordt er nogal snel sceptisch gereageerd. Maar als ik naar UEFA- of FIFA-conferenties ga, merk ik dat het buitenland enorm naar ons opkijkt. Die willen weten hoe zo'n klein land een aantal maanden op de eerste plaats in de wereldvoetballijst staat, en nu op de vijfde. "Dat biedt mogelijkheden om buitenlanders aan te trekken en hen te laten deelnemen aan onze opleidingsprogramma's. Dat is de Football Academy die we willen exporteren. We moeten ons bewust zijn van onze troeven en die structureel uitbouwen. We hebben meer te bieden dan we denken." In uw strategisch plan voorziet u een toename van de inkomsten uit sponsoring met 20 procent, terwijl die uit merchandising moeten verdubbelen. Hoe denkt u dat te doen? DE BRABANDER. "In sponsoring zien we nog groeimogelijkheden door de identiteit van onze afzonderlijke merken beter af te bakenen. Op die manier moet het mogelijk zijn sponsors aan te trekken die bijvoorbeeld enkel geïnteresseerd zijn in de Red Flames (het nationale vrouwenelftal, nvdr). "In merchandising mikken we op een veel grotere verkoop via online- en mobiele kanalen. We willen ook de fanbeleving vergroten. Als je ziet welke customer journey Tomorrowland voor zijn bezoekers realiseert tussen de aankoop van het ticket en de dag van het evenement... We hebben nog een hele weg af te leggen. "Digitalisering speelt een grote rol. De voetbalbond heeft een database met 500.000 leden. Daarbovenop zijn er 23.000 fans. Als we die mensen correct kunnen bedienen, kunnen we daar een gigantische waarde creëren." Bijna de helft van de Belgische profclubs (1A en 1B) is in buitenlandse handen terechtgekomen. Hoe kijkt u tegen die evolutie aan? DE BRABANDER. "Die trend kunnen we niet tegenhouden. Maar ik maak me er wel zorgen over. De buitenlandse overnames vergroten de complexiteit voor ons licentiesysteem. En het is dikwijls onduidelijk wat het ultieme doel van die buitenlandse investeerders is. "Ik maak me vooral zorgen over de doorstroming van de Belgische jeugd naar de top. We moeten bekijken of er maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat de doorstroming van onze jongeren niet afgeremd wordt door buitenlanders die hier gestald worden door exotische investeerders." Ook het amateurvoetbal zit in een crisis. Clubs vinden moeilijk sponsors, er dienen zich nauwelijks nieuwe bestuursleden aan en de toeschouwersaantallen lopen spectaculair terug. DE BRABANDER. "In regio's waar te veel clubs zijn, kan een fusie een oplossing bieden. Ik heb bij mijn aantreden de ronde gedaan van een aantal amateurclubs in de regio waar ik woon. Hun belangrijkste opmerkingen zijn te herleiden tot twee dingen: een probleem van infrastructuur, waarvoor ze meer dan in het verleden zelf moeten instaan, en een tekort aan middelen. Als een fusie zinnig is, helpen we daarbij. We zijn beter af met minder, maar gezonde clubs met een goede omkadering en goede infrastructuur."