De bioscopen van Kinepolis konden de voorbije maanden de deuren weer openen, na maandenlange coronasluitingen. In het eerste kwartaal kon Kinepolis alleen films vertonen in Spanje, Luxemburg en de Verenigde Staten, in het tweede kwartaal kwamen daar Frankrijk, Nederland en België bij. En midden juli volgden als laatste de Canadese Kinepolisbioscopen.

'We zijn enthousiast over de heropstart van onze bioscopen, die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren met bezoekcijfers die week na week positief evolueren', stelt Kinepolis-topman Eddy Duquenne in een persbericht.

Tijdens de eerste zes maanden van het jaar lokte Kinepolis 2,2 miljoen bezoekers, iets meer dan een kwart (26,9 procent) van het aantal bezoekers in dezelfde periode in 2020. Dat jaar was nog 'coronavrij' begonnen.

Ook financieel gaat het stilaan de goede richting uit voor de Belgische bioscoopgroep: Kinepolis boekte in de maand juni een positief operationeel resultaat. Maar over de hele eerste jaarhelft bleef het nog in het rood. Netto leed de groep een verlies van 45,8 miljoen euro, bijna een verdubbeling tegenover de eerste zes maanden van 2020. De liquiditeitspositie blijft intussen wel sterk, benadrukt Kinepolis.

Opvallend is dat de inkomsten per bezoeker gestegen zijn, ook bij de ticketverkoop (+2,9 procent), maar vooral wat de verkoop van dranken en snacks betreft (+6,4 procent). 'Dat zagen we op twee manieren: meer mensen bezochten de shops en ze kochten ook meer producten per klant', aldus CFO Nicolas De Clercq.

CEO Duquenne hoopt 'de covidperiode nu snel te kunnen afsluiten', onder andere dankzij een sterk filmaanbod de komende maanden (met onder meer James Bond, Ghostbusters, Top Gun, Spider-Man ...).

Netflix

Donderdag raakte ook bekend dat Kinepolis films van streamingdiensten zoals Netflix op het grote scherm zal vertonen in België.

Kinepolis praat al langer met streamingplatformen over het projecteren van hun producties en begin dit jaar raakte bekend dat de groep voor Luxemburg en Spanje al overeenkomsten had bereikt met Netflix.

'We hebben intussen akkoorden voor alle landen, behalve Frankrijk, met partijen zoals Netflix', aldus Duquenne in een toelichting bij de resultaten.

Wanneer de eerste Netflixfilm precies in de Belgische zalen zal verschijnen, is nog niet duidelijk.

De samenwerking is enigszins opmerkelijk, omdat streamingplatformen als concurrent kunnen worden gezien die het traditionele filmkijken in de bioscoop onderuithalen. Maar Kinepolis-topman Duquenne ziet het juist als een manier om meer producties aan te bieden met minder kosten.

De beursgenoteerde Kinepolis-groep heeft 108 bioscopen in portefeuille, goed voor 1.097 schermen en bijna 200.000 zitplaatsen.

Herbekijk hieronder de Trends Talk met CEO Eric Duquenne op Kanaal Z

De bioscopen van Kinepolis konden de voorbije maanden de deuren weer openen, na maandenlange coronasluitingen. In het eerste kwartaal kon Kinepolis alleen films vertonen in Spanje, Luxemburg en de Verenigde Staten, in het tweede kwartaal kwamen daar Frankrijk, Nederland en België bij. En midden juli volgden als laatste de Canadese Kinepolisbioscopen. 'We zijn enthousiast over de heropstart van onze bioscopen, die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren met bezoekcijfers die week na week positief evolueren', stelt Kinepolis-topman Eddy Duquenne in een persbericht. Tijdens de eerste zes maanden van het jaar lokte Kinepolis 2,2 miljoen bezoekers, iets meer dan een kwart (26,9 procent) van het aantal bezoekers in dezelfde periode in 2020. Dat jaar was nog 'coronavrij' begonnen. Ook financieel gaat het stilaan de goede richting uit voor de Belgische bioscoopgroep: Kinepolis boekte in de maand juni een positief operationeel resultaat. Maar over de hele eerste jaarhelft bleef het nog in het rood. Netto leed de groep een verlies van 45,8 miljoen euro, bijna een verdubbeling tegenover de eerste zes maanden van 2020. De liquiditeitspositie blijft intussen wel sterk, benadrukt Kinepolis. Opvallend is dat de inkomsten per bezoeker gestegen zijn, ook bij de ticketverkoop (+2,9 procent), maar vooral wat de verkoop van dranken en snacks betreft (+6,4 procent). 'Dat zagen we op twee manieren: meer mensen bezochten de shops en ze kochten ook meer producten per klant', aldus CFO Nicolas De Clercq.CEO Duquenne hoopt 'de covidperiode nu snel te kunnen afsluiten', onder andere dankzij een sterk filmaanbod de komende maanden (met onder meer James Bond, Ghostbusters, Top Gun, Spider-Man ...). Donderdag raakte ook bekend dat Kinepolis films van streamingdiensten zoals Netflix op het grote scherm zal vertonen in België. Kinepolis praat al langer met streamingplatformen over het projecteren van hun producties en begin dit jaar raakte bekend dat de groep voor Luxemburg en Spanje al overeenkomsten had bereikt met Netflix. 'We hebben intussen akkoorden voor alle landen, behalve Frankrijk, met partijen zoals Netflix', aldus Duquenne in een toelichting bij de resultaten. Wanneer de eerste Netflixfilm precies in de Belgische zalen zal verschijnen, is nog niet duidelijk.De samenwerking is enigszins opmerkelijk, omdat streamingplatformen als concurrent kunnen worden gezien die het traditionele filmkijken in de bioscoop onderuithalen. Maar Kinepolis-topman Duquenne ziet het juist als een manier om meer producties aan te bieden met minder kosten.De beursgenoteerde Kinepolis-groep heeft 108 bioscopen in portefeuille, goed voor 1.097 schermen en bijna 200.000 zitplaatsen.