KBC kondigde woensdag een investering van anderhalf miljard euro in de digitale transformatie van de bank aan. Daarmee gaat de bank vier keer zo veel investeren als enkele jaren geleden aangekondigd werd.
...

KBC kondigde woensdag een investering van anderhalf miljard euro in de digitale transformatie van de bank aan. Daarmee gaat de bank vier keer zo veel investeren als enkele jaren geleden aangekondigd werd."Steeds meer mensen gebruiken mobiel bankieren", zegt CEO Johan Thijs. "Sinds we een app gelanceerd hebben, verkopen we een op drie autoleningen op die manier." Door te investeren in een open digitaal IT-platform, wil KBC zijn productaanbod en de achterliggende processen verder vereenvoudigen en versnellen.Tegen 2020 denkt de groep dat minstens 80 procent van de klantencontacten digitaal zullen gebeuren.Thijs drukt erop dat de klanten zelf de switch van fysieke naar digitale kanalen zullen bepalen. Maar als de verwachtingen kloppen, zal er een impact zijn op het kantorennetwerk, erkent de topman van KBC.Thijs: "Het is evident dat we geen kanalen zullen open houden die niet gebruikt worden. Als zou blijken dat onze klanten de kantoren links laten liggen, is een inkrimping van het net onvermijdelijk".Thijs ontkent dat een streven naar efficiëntiewinst aan de basis zou liggen van de investering in de digitalisering: "We doen het omdat het klantengedrag verandert en omdat we onze inkomsten jaarlijks met minstens 2,25 procent willen zien toenemen. Maar als we ook de vruchten kunnen plukken onder de vorm van efficiëntiewinst zullen we dat natuurlijk niet laten. Je moet ergens het geld halen om een investering van anderhalf miljard te financieren."KBC beklemtoont dat het geen plannen heeft om mensen te ontslaan. Jaarlijks verlaten meer dan 500 mensen op een natuurlijke manier de Belgische bank-verzekeraar. Daarnaast lopen er belangrijke programma's om medewerkers te herscholen en voldoende digitale skills bij te brengen.