KBC en Belfius hebben beste bankenapps ter wereld

De app van KBC © .
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

KBC komt als de grote winnaar uit het jaarlijks onderzoek van het consultancybureau Sia Partners naar de beste bankenapps ter wereld. KBC voert samen met Belfius de rangschikking aan. De twee Belgische banken stoten de neobank Revolut van haar troon.

De jaarlijkse analyse van Sia Partners geldt als de grootste en een van de meest betrouwbare studies naar de beste bankenapps ter wereld. Voor de vierde editie testte het adviesbureau de apps van 135 banken verspreid over 17 landen. De apps worden op 85 criteria beoordeeld en krijgen een score voor de functionaliteiten (betalingen, beleggingen, verzekeringen, kredieten, niet-financiële diensten,…), de gebruikservaring (eenvoud, navigatie, design, look and feel), en de scores in de appstores van Apple en Google.

De voorbije jaren bezette de neobank Revolut steevast de eerste plaats op de rangschikking. Dit jaar wordt Revolut ingehaald door twee Belgische banken, KBC en Belfius. KBC maakt een mooie sprong voorwaarts. De Vlaamse bank-verzekeraar springt van de vierde naar de eerste plaats. Belfius consolideert zijn tweede plaats van vorig jaar. “Dat zijn twee opmerkelijke vaststellingen”, oordeelt Anthony Wolf, partner van Sia Partners in België. “Enerzijds steken KBC en Belfius iedereen de loef af, ze gaan zelfs Revolut voorbij. Dat twee Belgische banken hun sectorgenoten uit Noord-Amerika en West-Europa maar ook de digitale neobanken achter zich laten, is een prestatie van formaat. Anderzijds steekt KBC ook zijn concurrent Belfius voorbij.”

KBC en Belfius hebben beste bankenapps ter wereld

Open ecosysteem

KBC haalde een score van 17,32 op 20; Belfius kwam uit op 16,93 punten. “KBC heeft meer punten verzameld door zijn ruimer aanbod extrabancaire diensten”, legt Wolf uit. “Maar ook de lancering van de digitale assistente Kate leverde extra punten op.”

Belfius-CEO Marc Raisière kent de verklaring waarom zijn bank KBC moet laten voorgaan: “Wij hebben het voorbije jaar veel energie en middelen in drie strategische projecten gestoken die niet meteen gelieerd zijn aan onze app. Ten eerste Beats, een nieuw gamma rekeningen gekoppeld aan een telecomaanbod. Ten tweede Banx, het digitale platform dat we met Proximus ontwikkelen en dat begin oktober gelanceerd wordt. En ten slotte ons nieuw investeringsplatform Re=Bel.”

De app van KBC gaat ook meer naar een open ecosysteem, omdat niet-bancaire diensten (zoals Goal Alert, de beelden van voetbalwedstrijden) toegankelijk zijn voor niet-klanten. Bij Belfius moet je klant zijn en dus minstens een rekening openen om de app te kunnen gebruiken. “Dat open ecosysteem van KBC is vooral ingegeven door marketingmotieven”, vindt Wolf. “Het is een manier om je app en je aanbod te tonen aan potentieel nieuwe klanten.”

Op een behoorlijke afstand van KBC en Belfius staan Aion en Argenta. Zij zijn de uitdagers in België. Wolf: “Als nieuwkomer heeft Aion (het vroegere Banca Monte dei Paschi België, nvdr) meteen de derde plaats op de Belgische markt veroverd. De bank profileert zich dan ook als een 100 procent digitale speler. Argenta maakte vorig jaar een grote sprong voorwaarts en blijft vooruitgang boeken.”

Zorgenkind

Beobank doet de grootste stap voorwaarts. Vorig jaar kwam de app van de Belgische dochter van Crédit Mutuel nog als een van de slechtste ter wereld uit het onderzoek. Nu is Beobank opgeschoven naar de buik van het peloton. Daar staan ook de grootbank BNP Paribas Fortis en de digitale speler Keytrade Bank. Hoewel de oude app vervangen werd, verliest ING België terrein.

Bij de digitale achterblijvers in België zit onder andere de coöperatieve bank Crelan. Maar vooral Deutsche Bank België blijft een zorgenkind. Vorig jaar kwam de bank als allerlaatste, en dus als minst goede app ter wereld, uit de studie van Sia Partners. Dit jaar doet ze amper beter. Ze laat slechts twee andere financiële instellingen achter zich.

KBC en Belfius hebben beste bankenapps ter wereld

‘The next level is artificiële intelligentie’

Erik Luts, chief innovation officer van KBC Groep, is zeer tevreden met de eerste plaats in het onderzoek van Sia Partners. “Maar het verschil met Belfius is miniem”, nuanceert hij. “Je kunt het vergelijken met twee voetbalploegen die jaarlijks om de titel spelen, en dit jaar haalt KBC het.”

U wint op een moment dat KBC Mobile tien kaarsjes uitblaast. Is dat extra prettig?

ERIK LUTS. “We hebben KBC Mobile op 19 september 2011 gelanceerd, met de bedoeling om overschrijvingen tussen KBC-rekeningen via de smartphone mogelijk te maken. ( glimlacht) Deze erkenning toont vooral dat we een gigantische weg afgelegd hebben. De concurrentie met Belfius heeft ons allebei vooruitgedreven. Uiteindelijk is de klant daar beter van geworden, en daar is het ons om te doen.”

Hoe verklaart u dat KBC zowel Revolut als Belfius inhaalt?

LUTS. “Met onze virtuele assistente Kate staan wij misschien iets verder in artificiële intelligentie. We hebben ook de vormgeving van de app gewijzigd om het gebruik nog intuïtiever te maken. Maar het verschil met Belfius is miniem. We lopen allebei voorop in de digitalisering.”

Hoe verklaart u dat twee Belgische instellingen een app van wereldklasse hebben?

LUTS. “België heeft een traditie in elektronische bancaire diensten. Swift, Bancontact, Isabel, Payconiq, Itsme of het European Payment Initiative – veel innovaties hebben hier het daglicht gezien. Voor KBC is de digitalisering een groepsprioriteit, waar we heel veel geld in investeren. Ook de kwaliteit van onze universiteiten en onze afgestudeerden is van belang.”

Wie beschouwt u als uw belangrijkste digitale concurrenten: de andere banken, de neobanken of toch de bigtech-bedrijven?

LUTS. “Het zijn allemaal concurrenten. Al blijven we een bank-verzekeraar, het aanbod van KBC evolueert steeds meer naar digitale diensten die het leven van onze klanten vergemakkelijken. Niet iedereen kan dat in ons tempo. De grote technologiespelers houden zich voorlopig wat op de achtergrond. Zij worden geconfronteerd met een toenemend wantrouwen, vanuit de politiek en over hun privacybeleid. Dat zorgt ervoor dat ze zich eerder als een provider dan als een concurrent opstellen. Zo ontwikkelt KBC Kate in samenwerking met Google en Amazon. Dat is the next level voor KBC Mobile: artificiële intelligentie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content