Johan Portier (LeasePlan): ‘Mensen willen niet alleen een bedrijfswagen, ze willen ook een alternatief’

Johan Portier © Kris Van Exel

Terwijl de regering-Michel treuzelt met het mobiliteitsbudget kiezen de Brusselse collega’s voor de vlucht vooruit. De leasingsector zet het federale ‘cash-for-cars’-scenario ondertussen weg als een halfslachtige oplossing en lijkt klaar voor een echt multimodaal mobiliteitsbudget.

Terwijl de meerderheidspartijen in de federale regering het niets eens geraken over het aangekondigde mobiliteitsbudget, stijgt het ongeduld bij de leasingbedrijven. De sector van de autoverhuurbedrijven heeft zijn huiswerk gemaakt. Het dienstenpalet verbreedt. Naast de klassieke bedrijfswagen die operationeel geleased wordt, bieden ze ook flexibele producten aan die nu al inspelen op een multimodaal mobiliteitsbudget.

“Wij zien die markt fel evolueren”, stelt Johan Portier, de topman van LeasePlan België en Luxemburg, vast. “Mensen willen niet alleen een bedrijfswagen, ze willen ook een alternatief. Dat is het maatschappelijke debat vandaag, maar we zijn er nog niet uit. Er is geen consensus.”

Brussels mobiliteitsprobleem

Ook in de Brusselse regering wordt gewerkt aan een regeling om het aantal salariswagens die elke dag naar de hoofdstad rijden, aan te pakken. Als de plannen van de Brusselse regering werkelijkheid worden, zullen grote Brusselse bedrijven vanaf 2018 verplicht zijn aan hun personeelsleden met een salariswagen ook een treinabonnement terug te betalen of een fiets ter beschikking te stellen.

“Brusselse bedrijven meer laten betalen dan Vlaamse of Waalse bedrijven voor mobiliteit, lijkt ons geen goed idee”, reageert Floriane de Kerchove van Agoria Brussel. “Het is goed dat de regering nadenkt over mobiliteitsoplossingen, maar jammer genoeg schuift ze de rekening van haar oplossingen altijd door naar een ander. Een verhuisfirma bellen wordt zo op termijn nog de goedkoopste oplossing om het Brusselse mobiliteitsprobleem op te lossen.”

De Brusselse werkgeversorganisatie Beci noemt het mobiliteitsvoorstel van de Brusselse regering een stap in de goede richting omdat het beter aansluit bij een echt mobiliteitsbudget dan de federale ‘cash-for-cars’-plannen. Beci plaatst wel vraagtekens bij de effectiviteit van het plan.

Mobiliteit niet oplossen met cash

Volgens Johan Portier van LeasePlan komt er een nieuw evenwicht in de leasemarkt. “De bestelwagens zullen altijd een onderdeel zijn van de b2b-markt. Ook de functiegerelateerde bedrijfswagens zullen blijven rijden. De vertegenwoordigers zullen altijd een wagen nodig hebben. De salariswagens, dat is een ander paar mouwen.”

De salariswagens gaan eruit?

Portier: “Of die er volledig uitgaan weet ik niet. Dat zal ook afhangen van welke politieke keuzes er gemaakt worden. Het fiscale statuut van de salariswagen zal in de komende tien jaar wel veranderen, maar wat het wordt, is moeilijk te zeggen. Het studiewerk van SD Worx (waar Johan Portier aan de slag was van 1998 tot 2013, nvdr.) voor de regering gaat in de richting van een vrije keuze tussen het behouden van de bedrijfswagen of het inbrengen van de kilometerkosten van de privéwagen. Het is afwachten of dat voorstel er komt.”

Ondertussen worden federaal geen knopen doorgehakt rond het mobiliteitsbudget?

Portier: “Ik ben blij dat de sociale partners niet kiezen voor cash for cars, maar voor het echte mobiliteitsbudget. Mobiliteit moeten we oplossen met mobiliteitsoplossingen en niet met cash. Maar in de politiek is daar geen eensgezindheid over. Het is vreemd dat het beleid niet naar onze sector luistert, terwijl een groot stuk van de oplossing wel bij ons te vinden is. Het debat wordt heel vaak verengd tot de bedrijfswagen. Mensen die nu met een bedrijfswagen rijden, zullen die straks massaal overstappen op iets anders? Staan die voor hun plezier in de file? Vaak toch niet. Niet alleen de bedrijfswagens staan aan te schuiven. We moeten het bredere debat voeren, maar dat gebeurt niet. Dat heeft voor een stuk te maken met een gebrek aan geloofwaardigheid. Men denkt dat wij alleen redeneren vanuit een commerciële reflex. Maar die fase zijn we al lang voorbij.”

Kan het mobiliteitsbudget de negatieve effecten van de salariswagen counteren?

Portier: “We hebben geen keuze, er moet iets aan onze mobiliteit gebeuren. We mogen niet blind blijven voor de mobiliteitsproblemen in dit land. Het mobiliteitsbudget zou het gedrag van de mensen moeten kunnen beïnvloeden. Let wel, mobiliteit is complex en er zijn geen simplistische oplossingen. Met een mobiliteitsbudget moet je tot een werkbare oplossing komen waarbij je verschillende modi combineert.”

Mobiliteitsorganisaties: ‘Doodsteek voor echt mobiliteitsbudget’

In een gezamenlijke reactie sabelen de mobiliteitsorganisaties Febiac, Renta, Traxio, VAB en Touring het wetsontwerp dat op de federale regeringstafel ligt neer als de doodsteek voor een echt mobiliteitsbudget. “Het huidige voorstel beperkt zich tot het omzetten van de bedrijfswagen naar een cashvergoeding op basis van de catalogusprijs van het voertuig, onder aftrek van het voordeel alle aard, zonder enige verplichting voor de begunstigde om dat bedrag te besteden aan een alternatief voor de wagen”, stellen de mobiliteitsorganisaties vast. “Er zal vooral fiscaal geoptimaliseerd worden zonder enige bekommernis over de mobiliteitskeuze. Een gemiste kans”, vreest de sector. De organisaties verwachten niet dat deze “inruilvergoeding voor de bedrijfswagen” een positief effect zal hebben op de mobiliteit. Febiac, Renta, Traxio, Touring en VAB vragen dringend overleg om het huidige wetsontwerp bij te sturen en roepen de regering op om met het advies van de sociale partners rekening te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content