Investeringsfonds kon Belgische Quick-restaurants voor een zacht prijsje kopen

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het investeringsfonds Kharis Capital kocht vorig jaar de Quick-hamburgerketen in België en Luxemburg. Het betaalde circa zes keer het bedrijfsresultaat (ebitda) van 2015. Een zacht prijsje, maar Quick trappelt in België dan ook al jaren ter plaatse.

Het Franse Qualium, ruim een decennium eigenaar van Quick, scheurde zijn broek aan zijn investering in de hamburgerketen. In de herfst van 2006 lanceerde het Franse investeringsfonds een overnamebod van 730 miljoen euro op Quick. Dat kwam neer op 11,5 keer de ebitda van 2006 (66 miljoen euro). De controlerende aandeelhouders, de Belgen Ackermans & van Haaren en GBL (rond Albert Frère), wreven zich in de handen. Ze waren in 2002 in het Quick-avontuur gestapt. Vier jaar later zag AvH die investering verzilverd met een meerwaarde van 150 miljoen euro.

Met de Fransen liep het anders. In België blijft de merknaam Quick stevig, maar zeker in Frankrijk, de belangrijkste markt, is dat niet het geval. Eind 2015 werden de Franse activiteiten verkocht aan de Franse familiale Groupe Bertrand. Daarbij werd een minderwaarde van 150 miljoen euro geboekt op de merknaam Quick. Over vier jaar moet de naam Quick in heel Frankrijk vervangen zijn door Burger King.

In de zomer van vorig jaar kocht het investeringsfonds Kharis Capital de restaurants in België en Luxemburg voor de goedkope prijs van circa zes keer de ebitda van 2015, min nog eens de netto financiële schulden. De ebitda van de groep bedroeg 78 miljoen euro in 2015. “België en Luxemburg halen een stabiele ebitda van circa 20 miljoen euro”, meldt Kevin Derycke, de CEO van Burger Brands Belgium, de nieuwe naam van de vennootschap boven Quick België en Luxemburg.

Kwakkelende markt

Quick heeft het niet enkel in Frankrijk, maar ook in België niet onder de markt (zie vergelijkende tabel). De onderneming trappelt al enkele jaren ter plaatse. Ondanks een lichte stijging van het aantal restaurants, daalt de groepsomzet. De bezoekers gaven gemiddeld ook minder uit. In 2015 was er bovendien de impact van de terreur, en de toenemende concurrentie (lees: de groei van McDonald’s).

Investeringsfonds kon Belgische Quick-restaurants voor een zacht prijsje kopen
© Nationale Bank

Beide elementen zullen een nog grotere weerslag hebben gehad in 2016. Quick heeft bijvoorbeeld twee restaurants in franchise in de luchthaven van Zaventem. Bovendien is het Brussels Gewest de belangrijkste markt voor de hamburgerketen. De balanscijfers van 2016 zijn weliswaar nog niet neergelegd. Maar de verkoop gebeurde kort na de naschokken van de terreuraanslagen, waardoor de waardering aan de lage kant lag.

In een nieuwe studie over de Belgische fastfoodmarkt meldt het onderzoeksbureau Euromonitor International dat Quick zowel in 2015 als in 2016 een omzetdaling van 2 procent kende, door een dalende verkoop in stadscentra en de groeiende concurrentie van McDonald’s. Quick heeft het ook moeilijk door de concurrentie van gewone restaurants, die ook almaar vaker hamburgers aanbieden.

Het belastingparadijs achter Quick

Op 22 juli vorig jaar werden de Quick-restaurants in België en Luxemburg verkocht aan de vennootschap NV QSR Belgium. QSR staat voor quick service restaurant. Dat is ook de afkorting op de beurs van Restaurant Brands International, de Noord-Amerikaanse eigenaar van de hamburgerketen Burger King. NV QSR Belgium is de vennootschap die de masterfranchise heeft voor de ontwikkeling en de verkoop van Burger King in België. De vennootschap kreeg een eigen vermogen van circa 65 miljoen euro.

Kevin Derycke, de CEO van de Belgische Quick-restaurants, liet in media-interviews verstaan dat een deel wordt omgevormd in Burger King-restaurants. De eerste Burger King zou ein juni openen bij Kinepolis in Antwerpen (Metropolis). Daarnaast moet er ruimte zijn voor groei, en dus voor nieuwe vestigingen. Dat lijkt geen onoverkomelijke taak, gezien de slome vooruitgang bij Quick de voorbije jaren.

Achter de Belgische vennootschap NV QSR Belgium zit opnieuw het investeringsfonds Kharis Capital. De aandeelhouders achter NV QSR Belgium zijn onbekend. Via twee Luxemburgse eigenaars-vennootschappen gaat het naar nog eens bijna twintig vennootschappen, grotendeels in belastingparadijzen zoals Bermuda, de Britse Maagdeneilanden en Panama, met hooguit stromannen en -vrouwen als bestuurders.

In de raad van bestuur van de Belgische vennootschap NV QSR Belgium zitten wel twee verrassende onafhankelijke bestuurders. Henri Appelstein is de CEO van de vrouwenkledingketen L&L (Lola & Liza), goed voor ruim 100 winkels. De tweede is Annick Van Overstraeten, die sinds 2010 de CEO is van de restaurantketen Lunch Garden. Van Overstrateten was van 2004 tot 2009 de CEO van Quick in België en Luxemburg. “Ik werd bestuurder door mijn ervaring met Quick en meer algemeen de restaurantsector”, duidt Van Overstraeten haar aanstelling. “Kharis Capital heeft me gevraagd. Quick en Burger King zijn complementair aan onze sector. Ik zie ze niet als concurrenten.”

“QSR Belgium wil Quick terug naar zijn Belgische wortels brengen”, benadrukt CEO Kevin Derycke. “Het beslissingscentrum ligt nu in België en het nieuwe management is volledig Belgisch. De aanstelling van de onafhankelijke bestuurders, die zeer goed vertrouwd zijn met de Belgische sector van restaurantketens, ligt ook in die lijn. In de komende maanden gaan we sterk investeren in de Belgische economie en tewerkstelling. De aandeelhouders achter QSR Belgium zijn familiale investeerders met een langetermijnvisie. QSR Belgium biedt dus weer een toekomst aan Quick in België.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content