De afgelopen week heeft Pieter Janssens, de CEO van Intracto, een bewogen avond en nacht gebracht. Niet alleen werd hij in de vroege ochtend vader, 's avonds rondde hij ook nog de overname van het creatieve bureau Snackbytes af. "Ik ben nu even met vaderschapsverlof. Mijn takenpakket zal er vanaf nu ook wat anders uitzien (lacht)", zegt Janssens, die geen financiële details kan vrijgeven over de overname.

Professioneel was zijn takenpakket de voorbije jaren al fors veranderd. Janssens richtte Intracto op in 2005, tijdens zijn hogere studies. Intracto was aanvankelijk een bouwer van websites. Intussen is het, zoals veel sectorgenoten, geëvolueerd naar een groep van bedrijven die samen een totaalaanbod nastreven, met naast pure technische knowhow ook expertise in onlinemarketing en creatieve communicatie. Met de overname van Snackbytes wil Janssens dan ook het aanbod van Intracto versterken.

Snackbytes is in 2015 opgericht, met onder meer de steun van de bekende consultant en keynotespreker Steven Van Belleghem. Het dagelijks bestuur is in handen van Sam Berteloot.

"Snackbytes is een expert in het maken van inhoud", vertelt Janssens. "Dat gaat ondertussen veel ruimer dan de klassieke copywriting. Onlinevideo en -animaties winnen almaar meer aan belang. Ook hun ambitie en stevige groei spreken ons aan. In 2018 zullen ze uitkomen op 1,8 miljoen euro omzet, vorig jaar was dat nog 1,3 miljoen. De groep bestaat nu uit vier bedrijven: de digitale bureaus Intracto en Have a Nice Day en de bureaus met een creatieve focus Mosquito en Snackbytes. De expertise van de groep bestaat uit vier pijlers: technologie, marketing, het creatieve en content. Met Snackbytes kunnen we die laatste pijler fors versterken. In de groep hadden we al acht copywriters en contentspecialisten, nu komen er nog eens 25 bij."

Hoe groot is de groep rond Intracto nu?

PIETER JANSSENS. "Na de overname zal de groep ruim 200 medewerkers hebben. Dat is een leuk getal, maar het team vergroten is geen doel op zich. We focussen liever op de kwaliteit van de dienstverlening die we aanbieden.

"Met de overname halen we in 2018 wellicht een geconsolideerde omzet van 25 miljoen euro. In 2017 zaten we op 19 miljoen euro. Dat is dus een stijging van ongeveer 30 procent. Dat groeitempo is ook volgend jaar minstens onze ambitie."

Gebeurt de overname van Snackbytes ook om meer grote klanten aan te trekken?

JANSSENS. "Bij de start van Intracto hadden wij vooral klanten uit onze omgeving, vaak lokale kmo's. Nu beslaat onze markt heel België en Nederland en hebben we ook veel grotere bedrijven als klant, die vaak ook internationaal opereren. Een totaalaanbod is belangrijk voor hen. Het aantal b2c-bedrijven en retailers in onze portefeuille groeit, maar ook onze zakelijke klanten hechten meer belang aan marketing, in het bijzonder aan video- en contentmarketing. Die b2b-bedrijven helpen we bekendheid te verwerven in hun niche.

"Video kent een exponentiële groei in ons mediagebruik. We kijken nu gemiddeld 45 minuten per dag naar onlinevideo, zo blijkt uit cijfers die ik onlangs heb zien passeren. Drie jaar geleden was dat nog 10 minuten. Voor bedrijven wordt het dus ook noodzakelijk dat medium te gebruiken. Daarom versterken wij ons aanbod."

Snackbytes is gevestigd in Antwerpen. Moeten het verhuizen naar de hoofdzetel in Herentals?

JANSSENS. "Neen, Snackbytes blijft in Antwerpen. Ook de bestuurder blijft overigens aan boord. We wilden met de groep sowieso een uitvalsbasis in de stad Antwerpen hebben. Dat is belangrijk voor de rekrutering van nieuwe mensen. Onze hoofdzetel is in Herentals en met Have a Nice Day (vorig jaar overgenomen, nvdr.) bestrijken we de Nederlandse markt vanuit Den Bosch."