Intracto doet met Gentse Adagio nieuwe overname

Pieter Janssens, topman van Interacto © .
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Adagio, dat vijftig werknemers telt, is gespecialiseerd in marketingautomatisering. Met de overname, die vandaag wordt bekendgemaakt, versterkt Intracto die expertise sterk en blijft het fors groeien.

Een maand geleden nam Intracto, een digitaledienstenleverancier uit Herentals, het Nederlandse ezCompany over. EzCompany is een specialist in Drupal, de van oorsprong Belgische software waarop heel wat website draaien. Begin januari lijfde Intracto de Mechelse marketingbureaus Luon en Raak in. De voorbije twee jaar waren er ook al overnames met Snackbytes, het contentmarketingbedrijf van Steven Van Belleghem en Peter Hinssen, Blue Web Solutions en Have A Nice Day. Alle technologie die Intracto inkoopt, moet onderdeel worden om bedrijven – onder meer Akzo Nobel, Michelin, Torfs en Brussels Airport zijn klant – zo goed mogelijk te helpen bij hun klantenreis.

Zeker sinds het investeringsfonds Waterland zich inkocht in Intracto, is de strategie om zowel organisch als via overnames te groeien op kruissnelheid gekomen. Intracto maakt niet bekend hoeveel het betaalde voor Adagio, maar de overname zorgt er wel voor dat de omzet van Intracto met 5,2 miljoen euro stijgt. In 2018 bedroeg de omzet van Intracto 30 miljoen euro. Pieter Janssens, de oprichter en CEO van Intracto, hoopt dit jaar af te klokken op 60 miljoen. Door de overnames is het aantal werknemers gestegen tot 350. Het bedrijf heeft kantoren in Antwerpen, Herentals, Mechelen en voortaan dus ook in Gent. Ook in Nederland heeft het bedrijf vijf kantoren.

Volgens Pieter Janssens biedt Intracto zijn klanten een totaalpakket op het kruispunt van technologie, creatie en strategie. Dat betekent dat klanten Intracto bijvoorbeeld vragen een website te bouwen, een onlinemarketingcampagne op poten te zetten, maar evengoed mee te denken over de marketingstrategie. Automatisering speelt daar een belangrijke rol in. Het drukt de kosten voor bedrijven, maar tegelijk is het efficiënt en levert het interessant data op.

“Vooral marketing is op het punt van automation gekomen”, zegt de ondernemer, die als student websites voor klanten maakte. “De expertise in Salesforce, Oracle en Adobe die Adagio heeft, hadden wij nog niet. Bovendien hebben ze klanten als bpost en bedrijven uit de farmasector (onder meer Johnson & Johnson en Sanofi, nvdr). Daarnaast is de overname voor ons een springplank om in de regio rond Gent een campus te bouwen.” De twee oprichters van Adagio, onder wie de CEO Lucas Decuypere, blijven aan boord.

Intracto weet hoe het een nieuw bedrijf vlot kan integreren in de onderneming. “We hebben vier mensen die voltijds bezig zijn met de integratie van nieuwe bedrijven”, zegt Pieter Janssens. “De meeste bedrijven beginnen zo’n integratie met de voorkant, een rebranding bijvoorbeeld. Dat doen wij niet. Wij starten met de achterkant.” Die achterkant zijn de vele softwareprogramma’s van bedrijven voor de boekhouding, om projecten te runnen en klanten te beheren. Door verschillende systemen ontstaat wrevel. “Wij schakelen alle systemen meteen gelijk”, zegt Pieter Janssens. “Zo ontstaat er geen frictie tussen de campussen en kunnen teams focussen op gezamenlijke projecten. Vanaf dan werken we stap per stap. Een rebranding komt, als het opportuun is, pas aan het eind van het proces.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content