Huawei, de fabrikant van de radionetwerken waarlangs twee derde van de Belgen mobiel belt, heeft in zijn hoofdkwartier in Shenzhen zijn volgende generatie mobiele 5G-radionetwerken onthuld: SingleRAN Pro. Het was een hoofdpunt op de 15de analistenconferentie van Huawei, die meer dan 600 analisten en journalisten bijeenbracht.
...

Huawei, de fabrikant van de radionetwerken waarlangs twee derde van de Belgen mobiel belt, heeft in zijn hoofdkwartier in Shenzhen zijn volgende generatie mobiele 5G-radionetwerken onthuld: SingleRAN Pro. Het was een hoofdpunt op de 15de analistenconferentie van Huawei, die meer dan 600 analisten en journalisten bijeenbracht. "Wij hebben intern meer dan een jaar over de naam gediscussieerd", zei Peter Zhou, de chief marketing officer voor draadloze producten van Huawei, alsof het om de lancering van een nieuwe frisdrank ging. De keuze het gevestigde SingleRAN merk te behouden en er gewoon 'Pro' aan toe te voegen, hoeft niet te verwonderen. Huawei is de wereldleider in mobiele radio-infrastructuur, met naar eigen zeggen meer dan 1000 miljard dollar (800 miljard euro) aan radionetwerken in gebruik. Het verwierf die positie met apparatuur die de opeenvolgende mobiele telefoniegeneraties 2, 3 en 4 integreert in compacte basisstations en dito antennes, wat de werkingskosten van de operatoren verlaagde. Dat soort aanpak wil Huawei zo veel mogelijk doortrekken naar de volgende generatie, 5G, hoewel die nieuwe antennetechnologie gebruikt en dus aanzienlijke investeringen van de mobiele operatoren zal vergen. Als marktleider in 4G blaast Huawei dus zowel warm als koud. Aan de ene kant moet het beloven dat 5G grote voordelen biedt voor operatoren, bedrijven en consumenten. Aan de andere kant moet het 5G afschilderen als een natuurlijke evolutie, waardoor het logisch is dat zijn bestaande klanten met hen doorgaan naar 5G. "Wij hebben verwachtingen voor 5G", antwoordde Eric Xu op de vraag of het correct was dat Huawei de aandacht verlegde naar andere terreinen. "Maar in onze portefeuille is 5G maar één product en het is een natuurlijke evolutie van van 2G, 3G en 4G. "5G.zal sneller zijn, meer verbindingen aankunnen en lagere antwoordtijden hebben. Maar het biedt geen fundamenteel andere gebruikerservaring. 4G is robuust. We zien niet veel gebruikersgevallen die je enkel met 5G kan realiseren. Dat betekent niet dat we niet in 5G investeren. In de huidige markt kan je geen 4G-systemen verkopen als je niet goed bent in 5G. En operatoren zullen 5G moeten lanceren, al was het alleen maar voor marketingdoeleinden." Huawei haalde vorig jaar ruim de helft van zijn 77 miljard euro omzet uit systemen voor operatoren. Meer dan 39 procent van de omzet - ruim 30 miljard euro - kwam uit de verkoop van mobieltjes. Consumenten hoeven nog niet reikhalzend uit te kijken naar 5G-smartphones. Volgens Daisy Chu, vice president voor Wireless Marketing Operations van Huawei, zullen 5G-chipsets pas halfweg 2019 beschikbaar zijn. "Daarna hebben fabrikanten nog typisch zes maanden nodig om daar smartphones mee uit te brengen. Reken op eind 2019 voor de eerste 5G-smartphones", zei ze in Shenzhen aan Trends.