De piloten bij Lufthansa staken. Alweer. Vorig jaar kostten acties een omzetverlies van 230 miljoen euro, bijna één miljoen passagiers strandden. De stakingen die sinds woensdag aan de gang zijn, kosten Lufthansa 10 miljoen euro per dag. CEO Carsten Spohr luidt de alarmbel: "Dit gaat om het overleven van onze maatschappij."
...

De piloten bij Lufthansa staken. Alweer. Vorig jaar kostten acties een omzetverlies van 230 miljoen euro, bijna één miljoen passagiers strandden. De stakingen die sinds woensdag aan de gang zijn, kosten Lufthansa 10 miljoen euro per dag. CEO Carsten Spohr luidt de alarmbel: "Dit gaat om het overleven van onze maatschappij."Stemming- en praatjesmakerij? Zo laten alvast de piloten uitschijnen. Of lijden ook de piloten bij de Duitse carrier aan het Sabena-syndroom? Bij onze ter ziele gegane flag carrier was de geldende overtuiging ook dat niets kon gebeuren. Sabena was too big to fail. De overheid zou wel bijspringen als de carrier zou crashen, meende men. En dus werd er doodleuk gestaakt na de aanslagen van 11 september 2001, toen de luchtvaart bloedrood kleurde.Ook de piloten van Lufthansa wanen zich blijkbaar ontastbaar. Ze weten wel dat overheidssteun in de Europese Unie niet langer kan. Misschien zoeken ze hun heil in het feit dat de meerderheid van de aandelen van het beursgenoteerde Lufthansa niet in buitenlandse handen mag komen. Anders verliest de carrier zijn vliegrechten.Ook de piloten zullen moeten inleveren. Want Lufthansa kreunt onder de concurrentie van de lagekostenmaatschappijen in Europa. Op de lange afstand zijn er de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten - waar de subsidiestroom onduidelijk is - die vooral zeer lucratieve passagiers richting Azië wegsnoepen.Het gevolg is dat de solvabiliteit van Lufthansa einde september gezakt was naar nauwelijks 14 procent. De pensioenverplichtingen zwollen aan tot 10,5 miljard euro, 31 procent van het balanstotaal. Willen de piloten bij Lufthansa uit hun luchtkasteel komen? De toestand is ernstig, maar daarom nog niet hopeloos. Maar het geprivilegieerde pilotencorps moet dringend met beide voeten op de grond komen. Uit respect voor de gestrande passagiers en de overlevingskansen van Lufthansa.Bij Brussels Airlines hebben ze lessen geleerd uit het Sabena-verhaal. De kostenstructuur van de Belgische carrier is vandaag de laagste in de Lufthansa Groep.