De voorbije jaren herhaalde CEO Carlos Brito steevast zijn mantra. Ja, het zou weer beter worden in Brazilië. Ja, hij bleef geloven in zijn thuisland en bakermat van de brouwer, ondanks de kwakkelende economie en de politieke strubbelingen in het grootste land van Zuid-Amerika. Bovendien kreeg AB InBev te kampen met Heineken, dat sinds 2017 een sterke nummer twee werd. De Nederlandse brouwer haalt in Brazilië een sterke volumegroei, maar de winsten zijn beperkt. De CFO van Heineken, de Française Laurence Debroux, was daar ook duidelijk over tijdens de jongste algemene vergadering van Heineken op 25 april. "Onze winstmarge in Brazilië ligt boven 10 procent. Dat komt vooral door de verkoop van premiumbieren, zoals Heineken en Amstel. Maar we voorspellen niet wanneer we in Brazilië onze gemiddelde groepsmarge zullen halen. Het gaat er dus wel beter."
...

De voorbije jaren herhaalde CEO Carlos Brito steevast zijn mantra. Ja, het zou weer beter worden in Brazilië. Ja, hij bleef geloven in zijn thuisland en bakermat van de brouwer, ondanks de kwakkelende economie en de politieke strubbelingen in het grootste land van Zuid-Amerika. Bovendien kreeg AB InBev te kampen met Heineken, dat sinds 2017 een sterke nummer twee werd. De Nederlandse brouwer haalt in Brazilië een sterke volumegroei, maar de winsten zijn beperkt. De CFO van Heineken, de Française Laurence Debroux, was daar ook duidelijk over tijdens de jongste algemene vergadering van Heineken op 25 april. "Onze winstmarge in Brazilië ligt boven 10 procent. Dat komt vooral door de verkoop van premiumbieren, zoals Heineken en Amstel. Maar we voorspellen niet wanneer we in Brazilië onze gemiddelde groepsmarge zullen halen. Het gaat er dus wel beter."Het antwoord van Carlos Brito en co? De winstmarge van AB InBev is met 40 procent vier keer hoger dan die van Heineken. De brouwer heeft er een marktaandeel van twee derde, goed voor een biervolume van 39 miljoen hectoliter in het eerste halfjaar. Brazilië is met een achtste van de omzet en de groepswinst de tweede grootste markt van de brouwer, na de Verenigde Staten. In het eerste halfjaar van 2019 maakte Carlos Brito bovendien zijn mantra waar. De omzet in Brazilië steeg met 12 procent, het volume bieren met 7 procent. Daarmee deed de brouwer beter dan de algemene markt, die stabiel bleef. De beter betaalde premiumbieren, zoals het Belgische Stella Artois, groeiden zelfs met dubbele procenten.Maar er zijn ook heel duidelijke knipperlichten. AB InBev groeit ook in het segment van de goedkopere bieren in Brazilië. Dat lijkt op een aanval tegen Heineken. Dat offensief van goedkope merken leidde tot een lichte daling van de winst met 1 procent.De wereldbrouwer deed het bijna overal beter. In de grootste markt, de Verenigde Staten, goed voor een kwart van de omzet, gingen de volumes weliswaar met 2 procent achteruit. AB InBev verloor marktaandeel in volume. Maar de omzet en de winst stegen er omdat het bedrijf marktaandeel blijft winnen in het duurdere segment. Het succesproduct en de trekker is Michelob Ultra, dat alweer vooruitging. AB InBev verkoopt met andere woorden minder pintjes, maar wel tegen hogere prijzen.En de brouwer boekte vooral ook forse groei in de andere landen die de meeste omzet en winst genereren. Dat zijn onder meer Mexico, Colombia en China. Dat laatste land levert een tiende van de omzet en iets minder van de winst. Ondanks een lichte volumedaling (met 0,2%) steeg de omzet met 7,4 procent. De winst sprong zelfs met dubbele procenten vooruit. Het heeft alles te doen met de premiumstrategie van de brouwer: meer pintjes tegen een hogere prijs verkopen. Hoegaarden bijvoorbeeld, dat nu in China zelf wordt gebrouwen. Het Belgisch witbier groeide de voorbije drie maanden met dubbele procenten.Ook in eigen land zag AB InBev volumegroei, vooral met Jupiler en Stella Artois. Vorig jaar had de brouwer nog bijna 1 procent volume verloren.Toch is alles nog geen koek en ei bij de brouwer. De voorbije jaren twijfelden de beleggers vooral over de financiële schulden. Die zijn voor 91 procent vastgelegd in Amerikaanse dollar en euro, terwijl ze voor een groot deel worden terugbetaald via opbrengsten uit de groeilanden. Maar die groeilanden hebben erg wisselvallige munten, al ging het de voorbije periode beter met de munten in Zuid-Afrika, Colombia en Mexico (die drie landen maken een zesde van de winst van de brouwer). De inkomsten uit dollar en euro samen maken bijvoorbeeld slechts een derde van de geconsolideerde omzet bij de brouwer. Het bedrag aan financiële schulden is zelfs nog iets vergroot tot eind juni (zie tabel).Toch ziet AB InBev beterschap. Dit en volgend jaar moeten circa 7 miljard dollar financiële schulden worden terugbetaald. Maar het bedrijf had eind juni wel ruim 17 miljard dollar liquide middelen. Bovendien werd vorige week de verkoop aangekondigd van de activiteiten in Australië, goed voor nog eens 11,3 miljard dollar te ontvangen vers geld. Bovendien krijgt de onderneming in de tweede jaarhelft traditioneel (seizoensgebonden) meer geld in kas. Met andere woorden: het bedrijf is zo goed als zeker dat die financiële schuld zal dalen.De belegger neemt alvast een voorschot op dat goede nieuws. Rond de middag klom het aandeel opnieuw boven de psychologisch belangrijke grens van 90 euro. Al is die koers nog ver verwijderd van het toppunt van ruim 124 euro. Dat is van 2015 geleden.