Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa verwacht ook na de coronacrisis een significante afname van het luchtverkeer. De raad van bestuur van het moederbedrijf van Brussels Airlines heeft dinsdag daarom beslist om uitgebreide maatregelen te nemen om de capaciteit van de vluchtoperaties op lange termijn te verlagen. De herstructurering bij Brussels Airlines zal "geïntensiveerd" worden, net als bij Austrian Airlines, klinkt het. De vluchtoperaties bij dochter Germanwings worden stopgezet.

Lufthansa denkt niet dat de luchtvaartsector snel weer zal terugkeren naar het niveau van voor de coronacrisis. Het zal volgens het bedrijf maanden duren vooraleer de wereldwijde reisbeperkingen volledig opgeheven worden. Daarom wordt ingegrepen op "bijna alle vluchtoperaties van de Lufthansa groep". Bij moederbedrijf Lufthansa verdwijnen zes toestellen van het type Airbus A380, zeven van het type A340-600 en vijf van het type Boeing 747-400 permanent uit de vloot. Daarnaast worden ook elf toestellen van het type Airbus A320 uit dienst genomen bij de korteafstandoperaties. De verkoop van de zes A380's aan Airbus was gepland in 2022.

De beslissing omtrent de Airbus A340-600's en Boeing 747-400's werd volgens Lufthansa genomen omwille van de milieu- en economische nadelen van deze types. Met deze beslissing zal Lufthansa de capaciteit in zijn hubs in Frankfurt en München afbouwen. Ook dochter Lufthansa Cityline zal drie toestellen (Airbus A340-300) uit dienst nemen. Bij dochter Eurowings gaat het om tien toestellen (Airbus A320). De vluchtoperaties van dochter Germanwings worden stopgezet.

De herstructureringsprogramma's die al gestart waren bij dochters Brussels Airlines en Austrian Airlines zullen verder geïntensiveerd worden. "Naast andere zaken werken beide bedrijven aan het terugdringen van hun vloot", klinkt het.

Woordvoerster van Brussels Airlines Kim Daenen meldt dat de maatschappij eerder al had aangekondigd dat het herstructureringsplan herbekeken moest worden nu de coronacrisis de sector zo hard raakt. "Het is nog steeds de bedoeling om tegen 2022 structureel winstgevend te worden en nu herbekijken we de maatregelen die we gaan nemen en bekijken we of sommige ingrepen sneller doorgevoerd moeten worden", zegt ze. Ze benadrukt dat er al maatregelen zijn genomen om de cashpositie te beschermen, zoals technische werkloosheid voor het personeel en het annuleren van vluchten tot 15 mei.

Over het terugdringen van de vloot kan Daenen nog geen details geven, maar ze zegt wel dat bij luchtvaartmaatschappijen alles afhangt van de vloot en dat het dus niet abnormaal is dat daar aanpassingen gebeuren. De vloot bij SWISS International Air Lines zal ook aangepast worden door een vertraging van de leveringen van nieuwe toestellen en het mogelijk vervroegd uit dienst nemen van oudere toestellen.

Lufthansa zegt dat de groep zoveel mogelijk werknemers aan boord wil houden bij de herstructurering. Het bedrijf gaat kortelings met de vakbonden en personeelsvertegenwoordigers rond de tafel om nieuwe tewerkstellingsmodellen te bespreken, om zo veel mogelijk jobs te kunnen behouden.

Lufthansa-dochters Brussels Airlines en Austrian Airlines vragen staatssteun

Naast Lufthansa-dochter Brussels Airlines in België voert ook Austrian Airlines gesprekken met de Oostenrijkse regering over staatssteun. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd. Volgens Bloomberg gaat het om een bedrag van 500 miljoen euro, maar dat ontkent de woordvoerder. In België raakte eerder bekend dat Brussels Airlines een financiële tussenkomst van 200 miljoen euro van de staat zou vragen om de coronacrisis het hoofd te bieden. Die gesprekken zijn aan de gang.

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) had vrijdag te kennen gegeven dan eerst wel te willen begrijpen waar dat geld precies voor moet dienen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen zouden al bij de Belgische staat aangeklopt hebben voor hulp. Brussels Airlines meldde maandag nog dat het zijn vluchten ten vroegste op 15 mei zal hervatten. Die heropstart zal gebeuren met een beperkt aanbod.

De meeste van de 4.200 werknemers van de luchtvaartmaatschappij blijven in de regeling van tijdelijke werkloosheid. Uitzonderingen zijn werknemers die de vliegtuigen onderhouden, de repatriëringsvluchten uitvoeren of de heropstart voorbereiden.

Moederconcern Lufthansa kondigde dan dinsdag een omvangrijk herstructureringsprogramma aan, met afbouw van vluchtoperaties. Het Duitse luchtvaartconcern denkt niet dat de luchtvaartsector snel weer zal terugkeren naar het niveau van voor de coronacrisis. Het zal volgens het bedrijf maanden duren vooraleer de wereldwijde reisbeperkingen volledig opgeheven worden.

Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa verwacht ook na de coronacrisis een significante afname van het luchtverkeer. De raad van bestuur van het moederbedrijf van Brussels Airlines heeft dinsdag daarom beslist om uitgebreide maatregelen te nemen om de capaciteit van de vluchtoperaties op lange termijn te verlagen. De herstructurering bij Brussels Airlines zal "geïntensiveerd" worden, net als bij Austrian Airlines, klinkt het. De vluchtoperaties bij dochter Germanwings worden stopgezet.Lufthansa denkt niet dat de luchtvaartsector snel weer zal terugkeren naar het niveau van voor de coronacrisis. Het zal volgens het bedrijf maanden duren vooraleer de wereldwijde reisbeperkingen volledig opgeheven worden. Daarom wordt ingegrepen op "bijna alle vluchtoperaties van de Lufthansa groep". Bij moederbedrijf Lufthansa verdwijnen zes toestellen van het type Airbus A380, zeven van het type A340-600 en vijf van het type Boeing 747-400 permanent uit de vloot. Daarnaast worden ook elf toestellen van het type Airbus A320 uit dienst genomen bij de korteafstandoperaties. De verkoop van de zes A380's aan Airbus was gepland in 2022. De beslissing omtrent de Airbus A340-600's en Boeing 747-400's werd volgens Lufthansa genomen omwille van de milieu- en economische nadelen van deze types. Met deze beslissing zal Lufthansa de capaciteit in zijn hubs in Frankfurt en München afbouwen. Ook dochter Lufthansa Cityline zal drie toestellen (Airbus A340-300) uit dienst nemen. Bij dochter Eurowings gaat het om tien toestellen (Airbus A320). De vluchtoperaties van dochter Germanwings worden stopgezet.De herstructureringsprogramma's die al gestart waren bij dochters Brussels Airlines en Austrian Airlines zullen verder geïntensiveerd worden. "Naast andere zaken werken beide bedrijven aan het terugdringen van hun vloot", klinkt het. Woordvoerster van Brussels Airlines Kim Daenen meldt dat de maatschappij eerder al had aangekondigd dat het herstructureringsplan herbekeken moest worden nu de coronacrisis de sector zo hard raakt. "Het is nog steeds de bedoeling om tegen 2022 structureel winstgevend te worden en nu herbekijken we de maatregelen die we gaan nemen en bekijken we of sommige ingrepen sneller doorgevoerd moeten worden", zegt ze. Ze benadrukt dat er al maatregelen zijn genomen om de cashpositie te beschermen, zoals technische werkloosheid voor het personeel en het annuleren van vluchten tot 15 mei. Over het terugdringen van de vloot kan Daenen nog geen details geven, maar ze zegt wel dat bij luchtvaartmaatschappijen alles afhangt van de vloot en dat het dus niet abnormaal is dat daar aanpassingen gebeuren. De vloot bij SWISS International Air Lines zal ook aangepast worden door een vertraging van de leveringen van nieuwe toestellen en het mogelijk vervroegd uit dienst nemen van oudere toestellen. Lufthansa zegt dat de groep zoveel mogelijk werknemers aan boord wil houden bij de herstructurering. Het bedrijf gaat kortelings met de vakbonden en personeelsvertegenwoordigers rond de tafel om nieuwe tewerkstellingsmodellen te bespreken, om zo veel mogelijk jobs te kunnen behouden. Naast Lufthansa-dochter Brussels Airlines in België voert ook Austrian Airlines gesprekken met de Oostenrijkse regering over staatssteun. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd. Volgens Bloomberg gaat het om een bedrag van 500 miljoen euro, maar dat ontkent de woordvoerder. In België raakte eerder bekend dat Brussels Airlines een financiële tussenkomst van 200 miljoen euro van de staat zou vragen om de coronacrisis het hoofd te bieden. Die gesprekken zijn aan de gang.Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) had vrijdag te kennen gegeven dan eerst wel te willen begrijpen waar dat geld precies voor moet dienen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen zouden al bij de Belgische staat aangeklopt hebben voor hulp. Brussels Airlines meldde maandag nog dat het zijn vluchten ten vroegste op 15 mei zal hervatten. Die heropstart zal gebeuren met een beperkt aanbod. De meeste van de 4.200 werknemers van de luchtvaartmaatschappij blijven in de regeling van tijdelijke werkloosheid. Uitzonderingen zijn werknemers die de vliegtuigen onderhouden, de repatriëringsvluchten uitvoeren of de heropstart voorbereiden. Moederconcern Lufthansa kondigde dan dinsdag een omvangrijk herstructureringsprogramma aan, met afbouw van vluchtoperaties. Het Duitse luchtvaartconcern denkt niet dat de luchtvaartsector snel weer zal terugkeren naar het niveau van voor de coronacrisis. Het zal volgens het bedrijf maanden duren vooraleer de wereldwijde reisbeperkingen volledig opgeheven worden.