Heineken schenkt Maes pils in Nederland

© belga

De Belgische directie van AB InBev verwacht een tegenreactie van Heineken versus het groeiende succes van Jupiler in Nederland. Dat blijkt uit een vertrouwelijk document, waarop Trends de hand kon leggen.

Het document werd op 25 februari voorgelegd, en schetst de situatie op de Belgische biermarkt. Die blijft voor de marktleider rendabel, met een operationele winst (EBITDA) van 169 miljoen euro in 2008.

Maar de winst daalde de voorbije vijf jaar met 13%. Eén van de uitdagingen is de “agressieve concurrentie”. Daarbij wordt onder meer naar de vernieuwde Maes pils verwezen. De Nederlandse brouwer Heineken is ruim twee jaar eigenaar van het nummer twee op de Belgische biermarkt, Alken-Maes.

De nieuwe Maes pils werd gelanceerd op 29 april vorig jaar. Volgens de directie van Alken-Maes deed de vernieuwde pils het beter dan de algemene markt.

Het document van AB InBev verwijst naar de nieuwe uitdager. Het document meldt dat Heineken een “tegenreactie” zal uitvoeren tegen het succes van Jupiler in Nederland. Want de pils van AB InBev slaat aan bij de noorderburen. Vorig jaar groeide het merk nog eens met 7% in volume, en klom daarmee boven het half miljoen hectoliter.

Heineken ziet dat met lede ogen gebeuren. De marktleider verliest op de thuismarkt. Die andere Belgische pils, Maes pils, wordt nu als wapen gebruikt. Sinds het najaar van 2009 biedt Heineken de Belg in zijn assortiment aan in Nederland. Heineken levert het aan afnemers die eens wat anders willen.

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content