Heineken brengt meer bier aan de man

Heineken © Belga

Heineken heeft afgelopen kwartaal 2,2 procent meer bier aan de man gebracht, de effecten van overnames niet meegerekend.

De geconsolideerde omzet steeg afgezien van wisselkoerseffecten met 2 procent tot 4,34 miljard euro. Dat maakte de brouwer woensdag bekend.

Met name in Azië was de dorst naar Heineken groot. Zowel het verkochte biervolume als de omzet in lokale valuta’s nam daar met circa 10 procent toe. In Noord- en Latijns-Amerika ging de verkoop in hectoliters met een kleine 6 procent omhoog, wat bijna 7 procent meer omzet opleverde. In West-Europa, nog altijd de grootste markt voor Heineken, werd 1,7 procent minder bier verkocht.

Heineken boekte een nettowinst van 579 miljoen euro, fors meer dan de winst van 143 miljoen euro van een jaar eerder. In het resultaat is echter een eenmalige boekwinst verwerkt van 375 miljoen euro wegens de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsonderdeel Empaque.

Prognose niet bijstellen

Het bierbedrijf ziet in de resultaten geen aanleiding de prognoses voor dit jaar bij te stellen. Het gaat er nog altijd van uit dat het op eigen kracht de omzet en winst verder zal weten op te voeren.

Heineken is behalve van het gelijknamige bier ook bekend van onder meer Amstel, Desperados en Foster’s. De Nederlandse brouwer is ook de moedermaatschappij van het Belgische Alken-Maes, dat bier produceert in Alken (onder meer Maes, Cristal en Grimbergen), Opwijk (Affligem) en Kobbegem (Mort Subite).

Over Affligem, een van de “global brands” van Heineken, meldt de brouwer een hoge eencijferige volumegroei in het eerste kwartaal. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content