De houding van het ABVV in het verleden was wel anders. Volkswagen Vorst had het imago van een conflictfabriek.

De Clercq: "Net daarom. De oude directie, toen nog bij Volkswagen, was een conflicterende directie. Dat is vandaag, sinds we in 2007 bij Audi zijn, niet langer het geval. In Duitsland kunnen ze deze staking echt niet begrijpen. De verkoop van een aantal Audi-modellen slabakt. In twee fabrieken in Duitsland en één in Hongarije werden de nachtploegen afgeschaft, en mogen de tijdelijke werknemers naar huis. Wij zijn als enige Audi-fabriek gespaard gebleven, ook omdat de verkoop van ons model, de Audi A1, ...

De Clercq: "Net daarom. De oude directie, toen nog bij Volkswagen, was een conflicterende directie. Dat is vandaag, sinds we in 2007 bij Audi zijn, niet langer het geval. In Duitsland kunnen ze deze staking echt niet begrijpen. De verkoop van een aantal Audi-modellen slabakt. In twee fabrieken in Duitsland en één in Hongarije werden de nachtploegen afgeschaft, en mogen de tijdelijke werknemers naar huis. Wij zijn als enige Audi-fabriek gespaard gebleven, ook omdat de verkoop van ons model, de Audi A1, goed blijft lopen."De Clercq: "We hadden al een achterstand in de jaarproductie van 700 wagens. Dat hangt samen met de verbouwingswerken van de fabriek, voor de bouw van onze nieuwe elektrische wagen. Nu komen er nog eens 500 wagens bij die we later dit jaar moeten assembleren. Ik denk niet dat de meer dan 2500 werknemers blij zullen zijn dat ze één of twee extra zaterdagen moeten werken."De Clercq: "Die is vandaag in Ingolstadt, voor een afspraak met het internationale directiecomité. Die meeting lag al lang vast, maar ga daar maar eens vertellen dat net vandaag je fabriek plat ligt door een staking. Die acties gaan onze zaak geenszins positief beïnvloeden. De vakbonden in Duitsland waren al heel misnoegd dat wij de opdracht kregen voor de nieuwe elektrische wagen. Dat is het model van de toekomst. De Duitse werknemers wilden die maar wat graag in hun fabrieken maken."De Clercq: "De bouw van de nieuwe fabriekshallen en de ombouw van de productieruimtes gaat zoals gepland. We hebben dus enkel wat achterstand in de gelijktijdige productie van het A1-model. Die productie gaat gewoon door, terwijl we de fabriek vernieuwen. Midden 2018 zouden we starten met de productie van het nieuwe elektrische model. Wij zullen er klaar voor zijn."De Clercq: "De Volkswagen groep lanceert de volgende tien jaar ruim dertig nieuwe elektrische modellen. Vanuit het Duitse hoofdkantoor kwam de vraag welke fabrieken zich kandidaat willen stellen voor de bouw van die wagens. Wij zitten uiteraard op vinkenslag in Vorst. Wij hebben al voorsprong in de kennis over elektrische wagens. De directie maakt een dossier klaar voor een bijkomend model."