Haven van Antwerpen binnenkort dag en nacht open om trucks uit de file te halen

© belga

De twee grootste terminals in Antwerpen bieden vrachtwagenchauffeurs binnenkort de mogelijkheid om ook ‘s nachts te laden en te lossen aan het Deurganckdok.

De twee grootste haventerminals – DP World Antwerp Gateway (kaai 1700) en MSC PSA European Terminal (MPET, kaai 174) – zijn momenteel elke dag open van respectievelijk 5.00 uur en 5.30 uur, tot 21.30 uur. DP World ontvangt dagelijks zo’n 1.700 trucks, MPET zo’n 2.600. De behandeling van de vrachtwagens begint te lopen vanaf 11.00 uur, kent een piek om 17.00 uur en na 19.00 uur neemt het aantal trucks af.

De klok rond

Over een maand – vanaf 20 maart – kunnen vrachtwagens in de Waaslandhaven op weekdagen ook ‘s nachts containers laden en lossen aan het Deurganckdok, meldt het Havenbedrijf Antwerpen. Op die manier willen de operatoren de flow op de terminal zelf verbeteren, maar ook het regionale wegennet tijdens de piekuren ontlasten.

Vanaf 20 maart zullen de terminals dus non-stop geopend zijn, van het openingsuur op maandag tot zaterdagochtend 5.30 uur.

Verkeer ontlasten

“Door de openingsuren te verruimen willen de containerterminals een betere dienstverlening aanbieden aan hun klanten. Het initiatief kan een belangrijke bijdrage leveren voor de verbetering van de mobiliteit in en rond Antwerpen. Wanneer meer trucks ‘s nachts zullen rijden, wordt het verkeer overdag immers ontlast”, licht het Havenbedrijf.

Het initiatief voor de ruimere openingsuren komt volgens de havenbeheersinstantie van de terminaloperatoren, samen met MSC, en wordt ondersteund binnen de ruime havengemeenschap.

Flexibiliteit

Het Havenbedrijf benadrukt evenwel dat iedereen mee op de kar moet springen. “De steun van de logistieke sector, door bijvoorbeeld de openingsuren van magazijnen zowel binnen als buiten de haven te verruimen, en de verladers, is cruciaal. Er wordt ook gekeken naar de rederijen voor meer flexibiliteit.”

Hoewel de douane haar openingsuren al een hele tijd geleden heeft aangepast, zijn zij voorlopig nog niet non-stop aanwezig. Het Havenbedrijf roept bedrijven dan ook op om formaliteiten vooraf te regelen.

Vakbond reageert verbaasd

In een reactie reageert de christelijke vakbond ACV verbaasd ‘op de snelle invoering van deze maatregel’.

ACV-Transcom merkt op dat er nog heel wat obstakels weg te werken zijn. Zo moet de hele logistieke keten willen meewerken én er ook voordelen bij hebben. “Het is zinloos om containers ‘s nachts af te halen als je er nadien ergens aan de poort van een klant enkele uren te staan wachten om te kunnen leveren. Het wordt dan zowel voor de havenbedrijven als de transporteurs een kostelijke affaire zonder meerwaarde”, aldus Jan Sannen, sectorverantwoordelijke vervoer over de weg bij ACV-Transcom.

Rekening houdend met de huidige verloning van nachtwerk voor chauffeurs moet de maatregel volgens de vakbond eerst met alle betrokken partijen uitvoerig besproken worden besproken vooraleer ze wordt ingevoerd.

Partner Content