Guy Wollaert (CTO Coca-Cola): ‘Uit de alcoholsector blijven we weg’

© belga
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Weinig ondernemingen symboliseren Amerika meer dan The Coca-Cola Company. Elke dag drinken 1,8 miljard consumenten een drankje van de reus uit Atlanta. De man die er waakt over de kwaliteit van de frisdrank is een Belg: de Gentenaar Guy Wollaert.

Guy Wollaert is volgende maand de keynotespreker tijdens de uitreiking van Trends Manager van het Jaar 2014. De Gentenaar is sinds 2011 lid van het directiecomité van The Coca-Cola Company.

Als chief technical officer waakt hij over de kwaliteit van de bijna 1,6 miljard hectoliter drank van de reus uit Atlanta. Daarnaast moet hij de multinational en zijn producten, door het almaar toenemende belang van de innovatiepoot, ook in de richting van een nieuwe wereld sturen.

Wat is de grootste misvatting over Coca-Cola?

Wollaert: “Dat het een firma is met één product. Niets is minder waar. We hebben 500 producten in 3500 varianten. In Japan kent iedereen ons koffiemerk Georgia. In België wordt het merk niet verkocht. We zijn dus een wereldwijde business, maar toch ook nog zeer lokaal.”

Coca-Cola krijgt geregeld op zijn donder omdat frisdrank zwaarlijvigheid in de hand werkt. Obesitas staat ook al jaren als de belangrijkste risicofactor in het jaarverslag.

Wollaert: “Dat stoort mij uiteraard. We erkennen obesitas zeer duidelijk als een probleem. Alle calorieën tellen, ook die uit onze producten, maar we kunnen ook helpen met de oplossing. Zo maken we caloriearme producten en zijn onze producten beschikbaar in verschillende verpakkingen.”

Een van de zes O&O-centra van Coca-Cola staat in Anderlecht. Hoe scoort die vestiging in de groep?

Wollaert: “Anderlecht is bijzonder belangrijk. Het centrum ontwikkelt nieuwe producten en verpakkingen voor 108 landen. In aantal landen is Anderlecht het belangrijkste, in aantal werknemers het tweede belangrijkste. Anderlecht is uitmuntend in een brede waaier van producten, zoals limonades, vruchtensappen en -nectars, flavoured waters. Ook stevia, de zoetstof van natuurlijke oorsprong, werd er ontwikkeld.”

Wat zijn uw sterke punten als manager?

Wollaert: “Ik voel me niet echt een manager, maar veeleer als een leider van leiders. Wie aan mij rapporteert, heeft zelf een grote verantwoordelijkheid. Het wereldwijde hoofd O&O is zeer belangrijk, net zoals het wereldwijde hoofd kwaliteit. Dat zijn leiders in hun eigen domein. De directe verantwoordelijken zijn met ongeveer duizend. Met alle technici in de werelddelen inbegrepen, gaat het om tweeduizend mensen. Ik moet met een zeer inspirerende visie komen over waar we naartoe gaan. Ik moet die visie definiëren en visualiseren in een toekomst die nog niet helemaal duidelijk is.”

Is die toekomst er een van megadrankconglomeraten? Geregeld duiken geruchten op over fusies van brouwers en frisdrankgiganten.

Wollaert: “Er is een beperkte samenwerking. Sommige brouwers zijn bottelaar voor onze frisdranken. Maar ik denk niet dat onze portefeuille zal overlappen. Zij verkopen alcohol, wij niet. Uit de alcoholsector blijven we weg. Dat is een strategische keuze.”

U leest het volledige interview met Guy Wollaert deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content