Proxistore heeft in 2011 een systeem gebaseerd op geolokalisatie ontwikkeld waarmee bedrijven online op internationale websites reclame kunnen tonen die heel lokaal is. Denk aan iemand uit Aalst die surft op de website van The New York Times en reclame te zien krijgt voor een boekhandel twee straten van waar hij zich bevindt.
...

Proxistore heeft in 2011 een systeem gebaseerd op geolokalisatie ontwikkeld waarmee bedrijven online op internationale websites reclame kunnen tonen die heel lokaal is. Denk aan iemand uit Aalst die surft op de website van The New York Times en reclame te zien krijgt voor een boekhandel twee straten van waar hij zich bevindt.Proxistore ontwikkelde zijn technologie voor de markt van onlinereclame. Het bedrijf haalde al zo'n 10 miljoen euro op bij een twintigtal family offices, onder meer van enkele grote namen uit de mediasector als Roularta (de uitgever van Trends). Ook de regionale investeringsmaatschappij van Wallonië stapte in het kapitaal.Om zijn technologie te beschermen verkreeg het bedrijf uit het Waals-Brabantse Mont-Saint-Guibert in 2016 een Belgisch octrooi en een jaar later een Europees octrooi. Tijdens de periode waarin bezwaar kon worden aangetekend tegen de octrooiaanvraag, meldde zich niemand. Die periode liep af in mei 2017. Twee jaar later valt Google het octrooi toch aan.De vordering van Google is een zet in een discussie tussen de twee bedrijven die al maanden achter de schermen aan de gang is. Proxistore probeert een vergelijk te vinden met Google omdat het vindt dat Google technologie gebruikt die ingaat tegen zijn octrooien. Sinds de zomer van 2018 zouden de advocaten van Google en Proxistore met elkaar in gesprek zijn. Volgens onze informatie stapte Proxistore deze zomer naar de Brusselse ondernemingsrechtbank voor een inbeslagnemingsprocedure. Gerechtelijke experts zouden deze zomer zelfs het Brusselse kantoor van Google en het datacenter Crystal Computing, een filiaal van Google, in Ghlin hebben bezocht. Ze deden dat om te onderzoeken of er elementen zijn die wijzen op vervalsing door Google. Het onderzoek loopt nog. Bruno Van Boucq, de oprichter en CEO van Proxistore, wil uit voorzichtigheid geen commentaar geven, maar ontkent de zaak niet. Hij geeft toe dat zijn bedrijf Google voor het gerecht daagde en probeert een vergelijk te vinden met de zoekgigant en expert in onlinereclame. "We onderhandelen al een jaar en al die tijd probeert Google vrede te sluiten, terwijl het tegelijk de discussie rekt. Wij begrijpen niet waarom het nu ons octrooi wil laten vernietigen. Vanaf het begin proberen we een minnelijke schikking te bekomen, waarbij ons werk en onze expertise in digitale reclame wordt erkend. We willen aantonen dat ons octrooi gegrond is en als Google voort onze rechten niet respecteert, zullen we vastbesloten zijn om ons tot het eind te verdedigen voor het gerecht in de landen waar ons octrooi is erkend." Google Belgium, waar we gisteren contact mee opnamen, heeft nog niet gereageerd.