De klacht tegen de bagageafhandelaar wordt 'in de loop van de komende weken' ingediend, zegt Ralph Pais van Claim it.

Claim it stapt wel vaker naar de rechter om in naam van de reizigers schadevergoedingen op te eisen. Doorgaans gebeurt dat in naam van consumenten die geld willen terugeisen van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld voor een geschrapte of vertraagde vlucht. Het is de eerste keer dat nu ook een bagageafhandelaar wordt geviseerd.

'Het is een iets andere procedure, dus we zijn nog bezig met het opzetten van een platform om klanten te vinden die schade hebben geleden', aldus Pais. 'Maar we zullen hier toch toe overgaan, omdat we intussen al veel e-mails hebben gekregen.'

Door de spontane staking die donderdag uitbrak bij Aviapartner zijn al honderden vluchten geschrapt op Brussels Airport. Pais wijst erop dat de kosten van de vluchten wel worden terugbetaald, maar dat de schade van onder andere misgelopen hotelovernachtingen of vooruitbetaalde huurwagens al in de miljoenen euro's loopt.

'Aviapartner is de enige verantwoordelijke hiervoor', zegt Pais. 'De luchtvaartmaatschappijen hebben alles al in het werk gesteld om de schade te beperken', oordeel hij.