Lightspeed is geen naam die een belletje doet rinkelen bij het grote publiek, maar de kassa-apps van het Canadese techbedrijf verwerken voor 15 miljard dollar transacties per jaar bij retailers, webshops en horecazaken. In België wordt in één op de vijf restaurants afgerekend via een tablet met software van Lightspeed. Dat komt omdat het Canadese bedrijf in 2014 het Gentse Posios heeft gekocht, dat een mobiele kassa-app had ontwikkeld voor horecazaken.
...

Lightspeed is geen naam die een belletje doet rinkelen bij het grote publiek, maar de kassa-apps van het Canadese techbedrijf verwerken voor 15 miljard dollar transacties per jaar bij retailers, webshops en horecazaken. In België wordt in één op de vijf restaurants afgerekend via een tablet met software van Lightspeed. Dat komt omdat het Canadese bedrijf in 2014 het Gentse Posios heeft gekocht, dat een mobiele kassa-app had ontwikkeld voor horecazaken. Na de overname verdween de merknaam. Posios heet nu Lightspeed Restaurant. De oprichters Zhong Xu en Jan Hollez en hun team werken als onderdeel van Lightspeed voort aan hun dienst. Die wordt ook nog steeds verkocht via een abonnementsformule, software-as-a-service. Ondertussen gebruiken meer dan 7000 klanten de dienst, waaronder verscheidene grote ketens. Verdere financiële details worden niet gegeven.Lightspeed kondigt vandaag - maandag 25 juni - een samenwerking met Deliveroo aan op een congres voor horecaondernemers in Antwerpen. Het zal zeker niet de laatste samenwerking zijn volgens Xu, die vanuit Gent voor Lightspeed de horecadivisie leidt. "We zijn gefocust op kassa's, want als softwarebedrijf leer je snel dat je eigenlijk maar één iets mag doen als je erin wilt uitblinken. Tegelijk is het van belang een sterk ecosysteem te creëren rond het product. Daarom zijn samenwerkingen met bedrijven zoals Deliveroo en andere partners zo belangrijk. Restaurants hebben ondertussen heel wat software draaien en we kunnen onze klanten helpen door alles naadloos met elkaar te kunnen integreren. Daarom hebben we ook sinds kort een team dat zich concentreert op API's (software die op de achtergrond toelaten om verschillende systemen met elkaar te koppelen, nvdr). Restaurants hebben ook systemen voor reservaties, stockbeheer, de boekhouding en voor bestellingen van Deliveroo en co."Van die integratie met Deliveroo wordt veel verwacht. "Mijn medeoprichter Jan (die nog altijd de technische ontwikkeling leidt, nvdr) en ik hebben hard gewerkt om deze samenwerking rond te krijgen", gaat Xu verder. "De totale omzet in restaurants groeit gemiddeld met 5 procent, maar het afhalen of het bezorgen van maaltijden groeit jaarlijks met 25 procent. Dat komt omdat het niet alleen meer gaat om de - vaak telefonische - bestellingen bij de klassieke eenvoudige snackbars en pizzazaken. Door maaltijdbezorgers zoals Deliveroo is het fenomeen ook doorgebroken bij restaurants, onze doelgroep. Maar dat heeft geleid tot een wildgroei aan tablets, voor al die verschillende bezorgingsplatformen. Medewerkers moeten dan een hele reeks schermen in het oog houden en ook nog eens tickets overtikken in het reguliere kassasysteem. Dat laatste druist in België in tegen de wet, want elk ticket moet een btw-ticket zijn. Restauranteigenaars gaan ook een beter zicht krijgen welke impact die bestellingen hebben op hun omzet en stock."Xu heeft geen spijt dat Posios in Lightspeed is opgegaan. "We konden sneller groeien door ons over te laten nemen. Operationeel loopt het hier goed. Jan en ik kunnen ons nu ook echt concentreren op de langetermijnvisie. We gaan niet aan maatwerk of een apart platform beginnen om grote ketens binnen te halen. De belangrijkste groep zijn nog altijd de kmo's, al zijn er daar ondertussen ook al veel echt grote spelers uitgekomen. Balls&Glory, Bavet, Ottomat en Würst zijn bijvoorbeeld kleinschalig begonnen, maar ze hebben ondertussen allemaal verschillende vestigingen. We groeien dus ook deels door de groei van onze klanten."Lightspeed is een van de meest veelbelovende Canadese techbedrijven. Het haalde vorig jaar 166 miljoen dollar op. In de marge daarvan heeft het nog eens herhaald dat het in 2019 klaar wil zijn voor een beursgang. "Die timing houden we nog altijd aan", vertelt Xu. "Of het dan echt direct tot een beursgang komt, hangt van onder meer af het algemene beursklimaat. Het is dus geen uitgemaakte zaak, we willen er gewoon klaar voor zijn. We hebben inderdaad veel geld opgehaald vorig jaar. Dat geeft ons de mogelijkheid om overnames te overwegen of nieuwe markten te betreden. Maar dat doen we niet halsoverkop.""Lightspeed heeft acht kantoren. Je moet de taal en de cultuur van je klanten goed kennen, en die geografische expansie pakken we stap voor stap aan. Vorig jaar hebben we een kantoor in Australië geopend. We hadden daar meteen een team van twintig medewerkers kunnen opzetten, maar dat heeft weinig zin. We moeten eerst de markt beter leren kennen. Maar de meest veelbelovende markt ligt vlak naast ons. In Frankrijk zijn nieuwe regels voor horecazaken, zoals België eerder de witte kassa heeft ingevoerd. Daardoor moeten in Frankrijk alle restaurants investeren in nieuwe kassa-systemen. Dat is een enorme kans voor ons."