Gents softwarebedrijf Awingu zet in op de VS: ‘Dataprivacy leeft gigantisch in de Verenigde Staten’

WALTER VAN UYTVEN "Op termijn willen we heel de Verenigde Staten bedienen." © THOMAS SWEERTVAEGHER
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Terwijl sommige bedrijven de Europese verordening om de data van EU-burgers beter te beschermen vervelend vinden vanwege het extra werk, geeft ze andere ondernemingen een duwtje in de rug. Het Gentse Awingu bijvoorbeeld, dat onlangs 4 miljoen euro ophaalde.

Het Nederlandse equivalent van de General Data Protection Regulation (GDPR), de EU-verordening die op 25 mei van kracht wordt, is Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De nieuwe wetgeving heeft tot doel de persoonlijke onlinegegevens van de burgers van de Europese Unie beter te beschermen.

Ze zorgt voor meer bescherming tegen hackers en datalekken. Bedrijven moeten voortaan toestemming vragen aan klanten om hun persoonsgegevens te verzamelen en burgers hebben het recht vergeten te worden. Voor bedrijven die zich niet aan die regels houden, kunnen de boetes oplopen tot 4 procent van hun omzet.

Hoewel de GDPR een EU-verordening is, leven de nieuwe regels even sterk in de Verenigde Staten en Azië als in Europa, weet Walter Van Uytven, die in 2014 CEO van Awingu werd.

“Daar noemen ze het gewoon dataprivacy. Dat leeft gigantisch hard in de Verenigde Staten. We merken dat het meespeelt als we daar een contract met een nieuwe klant ondertekenen. We focussen sterk op Amerika voor onze expansie. In de Verenigde Staten zijn we gestart vanuit de Westkust, maar nu zetten we in op de Oostkust. Op termijn willen we het hele land bedienen.”

Universele werkplek

Awingu, dat in 2011 is opgericht, maakt software voor een universele werkplek. Dat betekent dat werknemers die de software gebruiken overal – zowel via hun mobieltje, tablet als pc – veilig en gebruiksvriendelijk toegang krijgen tot de documenten en de applicaties die ze voor hun werk nodig hebben. Dat is handig voor thuiswerken of voor wie veel onderweg is. Awingu zorgt er ook voor dat bedrijven hun oude software kunnen blijven gebruiken.

Voor Awingu staan de sterren gunstig, stelt Van Uytven vast. “Het Amerikaanse adviesbureau Gartner gaf ons vorig jaar het label Cool Vendor in het marktsegment van Unified Workspace. Die markt is 1,2 miljard groot en verdubbelt jaarlijks.” De GDPR-verordening is een bijkomend verkoopargument en Awingu kan meeliften met de software van het internetdienstenplatform Microsoft Azure. Awingu stapt niet zelf naar de eindklant, maar het verkoopt wereldwijd softwarelicenties aan partners via distributeurs. Het is aanwezig op de onlinemarktplaatsen van onder meer Microsoft en IBM.

Waarom is software voor een universele werkplek ook een hulpmiddel om de GDPR-verordening te respecteren? “Om in orde te zijn met GDPR, moet een bedrijf weten wie wat gedaan heeft vanwaar en met welk toestel. Als er iets is misgelopen, moet het kunnen uitzoeken op welk toestel dat is gebeurd. Een incident moet je binnen 48 of 72 uur – afhankelijk van het type – kunnen rapporteren. Dat is juist wat wij technisch kunnen realiseren. We hebben onze software nog een stuk verfijnd om daarop in te spelen. Voor ons versnelt dat het verkoopproces, omdat het een extra argument is.”

Extra kapitaal

“Op verzoek van sommige van onze aandeelhouders geven wij geen tussentijdse omzetcijfers (referentieaandeelhouder Proximus is beursgenoteerd, nvdr)”, zegt Van Uytven. “We hebben nu meer dan 50.000 gebruikers.”

Zeven jaar na de oprichting stijgt de druk om winstgevend te worden. Op dit moment zet Awingu alles op groei. Het haalde daarom 4 miljoen euro vers kapitaal op bij zijn Belgische aandeelhouders, waardoor het totale bedrag dat Awingu heeft opgehaald ongeveer 25 miljoen euro bedraagt.

Behalve Proximus deed ook investeerder Michel Akkermans (ex-Clear2Pay) opnieuw mee. Andere investeerders in de laatste ronde waren de investeringsvehikels van Christian Dumolin (Koramic Investment Group), Philippe Vlerick (KBC Groep, UCO) en Jan Berghege (Bouwbedrijf Berghege).

Het verse geld is nodig, omdat de expansie veel loonkosten meebrengt. Het afgelopen anderhalf jaar heeft Awingu onder meer de Franse, Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markten betreden. Met het Amerikaanse Citrix heeft het bovendien een stevige concurrent. In de meer dan twintig landen waar het actief is, nam Awingu minstens één werknemer in dienst. “Dit jaar willen we de groei aanhouden in de landen waar we al zijn, en in nieuwe landen opstarten”, zegt Van Uytven. Het bedrijf heeft een vijftigtal mensen in dienst.

Misvattingen over privacybescherming

“Ik ben 90 à 95 procent van de tijd met GDPR bezig”, zegt Geert Somers, de partner van het advocatenkantoor time.lex, dat zich heeft gespecialiseerd in privacy en informatietechnologie. “Hoe sterk bedrijven ermee bezig zijn, verschilt van de sector, maar ook of een bedrijf beursgenoteerd is en de compliancecultuur bepalen hoe snel een bedrijf zich aanpast. Misvattingen zijn bijvoorbeeld dat bedrijven denken dat het enkel over hr-gegevens gaat, of dat ze voor alles toestemming van de betrokkene moeten vragen. Sommige IT-departementen denken dat GDPR beperkt is tot veiligheidsmaatregelen, terwijl het om veel meer gaat.”


Veel bedrijven hebben volgens Somers niet door dat GDPR eigenlijk een kwestie van aansprakelijkheid en risicomanagement is. “De belangrijkste nieuwe verplichting is die van het register. Dat houdt in dat je een gedocumenteerde gegevensboekhouding moet voeren. Niet iedereen is even realistisch over het bereik van de verplichtingen uit de GDPR. Heel wat zaken hebben een grote impact op het bedrijf en vergen investeringen. Daarom zijn een goede kennis en een juiste interpretatie van de GDPR cruciaal. Bijvoorbeeld hoe gedetailleerd je te werk gaat, of hoe je je gegevensbestanden invult.”


“Het is trouwens niet omdat je een bepaalde IT-tool gebruikt, dat je automatisch in orde bent. GDRP is een combinatie van veel verschillende maatregelen. Bovendien is 80 procent herhaling van principes waar je eigenlijk vroeger al in orde mee moest zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content