'Gent is in de running', zei Bruyneel. Volvo Cars wil de batterijen immers zo dicht mogelijk bij de productiesites van de elektrische wagens fabriceren. In Gent worden vandaag al twee elektrische modellen gebouwd, de XC40 Recharge en C40 Recharge.

Toch is de beslissing nog niet definitief en vormen ook andere locaties in Zweden nog een mogelijkheid. Vlaams minister-president Jambon zat maandagmiddag daarom samen met de toplui van Volvo Cars, om te bekijken wat de Vlaamse overheid kan doen om de autobouwer te overhalen om voor Gent te kiezen. Na afloop van die ontmoeting liet Jambon verstaan dat Vlaanderen goede kaarten heeft en 'bij de laatste vier' kandidaten is voor de fabriek. 'Maar laat ons het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is', aldus Jambon.

Volvo Car Gent assembleert nu ook al batterijpacks voor elektrische wagens, maar in de giga batterijfabriek zouden de batterijen volledig door Volvo zelf gebouwd worden. De beslissing zou in de eerste helft van volgend jaar genomen worden. Als de fabriek in Gent zou komen, zou ze batterijen moeten leveren voor 300.000 à 400.000 wagens per jaar. Volvo maakte in juni bekend de fabriek te bouwen in partnerschap met de Zweedse batterijontwikkelaar Northvolt. De gigafabriek zou werk kunnen bieden aan 3.000 mensen, klonk het toen, al werd daar maandag niet verder op ingegaan.

CO2-neutraal

Voor zo'n gigafabriek is energievoorziening heel belangrijk, geeft Bruyneel nog mee. 'De site in Gent wil CO2-neutraal zijn tegen 2025, dat betekent dat hernieuwbare energie een must voor ons is. Maar ook de kost van energie speelt een grote rol.' Voorts zijn opleiding en training van mensen belangrijk. Vlaanderen moet dus blijven inzetten op onderwijs van technische beroepen. Volvo Car Gent is vandaag, met zowat 7.000 medewerkers, de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen.

Behalve Volvo Cars bezocht Jambon maandagvoormiddag ook kogellagerfabrikant SKF en farmabedrijf AstraZeneca. SKF, dat zowat 400 mensen tewerkstelt in Tongeren, liet eveneens verstaan te bekijken of er extra activiteiten mogelijk zijn in Vlaanderen. De site in Tongeren staat vandaag in voor logistieke diensten, maar SKF zou meer zaken dichter bij de klant willen doen, en dan is Tongeren ideaal gelegen met het oog op de West-Europese markt, klonk het.

Maandagnamiddag brengt Jambon nog een bezoek aan het Lindholmen wetenschapspark en de haven van Göteborg, om vervolgens door te reizen naar Stockholm.

'Gent is in de running', zei Bruyneel. Volvo Cars wil de batterijen immers zo dicht mogelijk bij de productiesites van de elektrische wagens fabriceren. In Gent worden vandaag al twee elektrische modellen gebouwd, de XC40 Recharge en C40 Recharge. Toch is de beslissing nog niet definitief en vormen ook andere locaties in Zweden nog een mogelijkheid. Vlaams minister-president Jambon zat maandagmiddag daarom samen met de toplui van Volvo Cars, om te bekijken wat de Vlaamse overheid kan doen om de autobouwer te overhalen om voor Gent te kiezen. Na afloop van die ontmoeting liet Jambon verstaan dat Vlaanderen goede kaarten heeft en 'bij de laatste vier' kandidaten is voor de fabriek. 'Maar laat ons het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is', aldus Jambon. Volvo Car Gent assembleert nu ook al batterijpacks voor elektrische wagens, maar in de giga batterijfabriek zouden de batterijen volledig door Volvo zelf gebouwd worden. De beslissing zou in de eerste helft van volgend jaar genomen worden. Als de fabriek in Gent zou komen, zou ze batterijen moeten leveren voor 300.000 à 400.000 wagens per jaar. Volvo maakte in juni bekend de fabriek te bouwen in partnerschap met de Zweedse batterijontwikkelaar Northvolt. De gigafabriek zou werk kunnen bieden aan 3.000 mensen, klonk het toen, al werd daar maandag niet verder op ingegaan. Voor zo'n gigafabriek is energievoorziening heel belangrijk, geeft Bruyneel nog mee. 'De site in Gent wil CO2-neutraal zijn tegen 2025, dat betekent dat hernieuwbare energie een must voor ons is. Maar ook de kost van energie speelt een grote rol.' Voorts zijn opleiding en training van mensen belangrijk. Vlaanderen moet dus blijven inzetten op onderwijs van technische beroepen. Volvo Car Gent is vandaag, met zowat 7.000 medewerkers, de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen. Behalve Volvo Cars bezocht Jambon maandagvoormiddag ook kogellagerfabrikant SKF en farmabedrijf AstraZeneca. SKF, dat zowat 400 mensen tewerkstelt in Tongeren, liet eveneens verstaan te bekijken of er extra activiteiten mogelijk zijn in Vlaanderen. De site in Tongeren staat vandaag in voor logistieke diensten, maar SKF zou meer zaken dichter bij de klant willen doen, en dan is Tongeren ideaal gelegen met het oog op de West-Europese markt, klonk het. Maandagnamiddag brengt Jambon nog een bezoek aan het Lindholmen wetenschapspark en de haven van Göteborg, om vervolgens door te reizen naar Stockholm.