De winst was te danken aan een hogere productie, minder kortingen bij de autoverkoop en lagere kosten, zo blijkt. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 40 procent tot 31,4 miljard dollar. In de VS verkocht GM bijna 17 procent meer wagens.

In 2009, een "annus horibilis" voor GM waarbij de autofabrikant zelfs even bescherming moest zoeken tegen zijn schuldeisers, was er nog een verlies van bijna 6 miljard dollar.

GM is er het voorbije jaar in geslaagd om de overheidssteun terug te betalen. Het is wel nog in overheidshanden en werkt daarom aan een beursgang. Terug aanknopen met winst is dan ook een "levensnoodzakelijke stap", verklaarde topman Ed Whitacre maandag.

De winst was te danken aan een hogere productie, minder kortingen bij de autoverkoop en lagere kosten, zo blijkt. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 40 procent tot 31,4 miljard dollar. In de VS verkocht GM bijna 17 procent meer wagens. In 2009, een "annus horibilis" voor GM waarbij de autofabrikant zelfs even bescherming moest zoeken tegen zijn schuldeisers, was er nog een verlies van bijna 6 miljard dollar. GM is er het voorbije jaar in geslaagd om de overheidssteun terug te betalen. Het is wel nog in overheidshanden en werkt daarom aan een beursgang. Terug aanknopen met winst is dan ook een "levensnoodzakelijke stap", verklaarde topman Ed Whitacre maandag.