Geen extra snoep voor Telenet-beleggers

John Porter, CEO van Telenet, op de persconferentie gisteren © BELGA
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Ook na de mooie resultaten krijgen beleggers in Telenet dit jaar geen uitkering, waarschuwt CEO John Porter. De cash gaat naar de overname van BASE.

Mogen aandeelhouders na de mooie resultaten dit jaar nog een extra vergoeding van Telenet verwachten? De CEO John Porter goot tijdens de persconferentie meteen koud water over de vraag.

“We hebben genoeg cash om de overname van BASE af te ronden en dan zien we wel. De raad van bestuur herbekijkt die dingen elk half jaar.” Telenet heeft in april al 1 miljard geleend om de acquisitie van 1,325 miljard euro te financieren. De rest komt uit de kasmiddelen.

Telenet zal na de overname ook nog eens 150 miljoen euro investeren om het BASE-netwerk op te waarderen voor de gebruikers die Telenet meebrengt naar BASE, zei Porter. Op 30 juni had Telenet 953.700 mobiele abonnees en elk kwartaal komen er een paar tienduizend bij – 29.200 in dit tweede kwartaal. De klanten zijn trouw. Porter noemt het mobiele verloop “extreem laag voor deze industrie”. En dat is geen overdrijving. Bij de Proximus-abonnees lag het verloop in het eerste kwartaal op 15,4 procent. Mobistar is zelfs opgehouden cijfers te publiceren over het verloop.

Lucratieve mobiele klanten

De halfjaaromzetgroei van 16 procent in de mobiele abonnementen tot 98,9 miljoen euro is volgens de financieel directeur Birgit Conix een van de drijvers achter de omzetgroei van de groep met 6 procent tot 892,1 miljoen euro. De andere zijn de stijging van het aantal triple play-gebruikers met 8 procent, de selectieve tariefverhogingen uit januari en de groei van 14 procent in de activiteiten voor bedrijven.

Groei uit tariefverhogingen

De tariefverhogingen waren goed voor 2 procentpunt van de 6 procent omzetgroei, gaf Birgit Conix mee. Je kan dat niet los van de investeringen zien, argumenteerde John Porter. Als voorbeeld haalde hij de ‘proactieve’ huisbezoeken van de ‘Helemaal mee tournee’ aan, waarbij Telenet zijn klanten gratis helpt met onder meer hun wifi-installatie. “Die kosten in de tweecijferige miljoenen. Ik ken geen enkele andere kabelmaatschappij die dat voor niets doet”, zei Porter. Een deel van de prijsverhoging gaat ook naar prijskortingen in de Family Deal en naar de lagere kostprijs voor Play (de vroegere Rex en Rio premium-tv-formules), legde hij uit. “Meer waar voor je geld”, onderstreepte hij.

Porter: “Het is mijn job om deze onderneming te doen groeien, zodat we kunnen blijven investeren en kwaliteit. De klanten hebben dat gesteund. Wij moeten de business doen groeien. We hebben een hoge schuldenlast en zijn zeer kapitaalintensief. Als we de zaken niet doen groeien, loopt het hier compleet vast.”

Groei zit er zeker nog in Play en Play More, dat in het tweede kwartaal 25 procent meer klanten trok, vergeleken met het eerste kwartaal, onder meer door promoties. Bijna 11 procent van de Telenet-abonnees hebben nu een Play-abonnement. “De jongeren adopteren het sneller, maar uiteindelijk zal iedereen het begrijpen. Play heeft gedaan wat we verwachtten. Play-klanten zijn onze meest tevreden klanten.”

Sport blijft watertrappen

Play Sports, het sportabonnement van Telenet, eindigde juni met 203.700 klanten, vrijwel stabiel in vergelijking met een jaar geleden. “De resultaten van de initiële relaunch van ons sportaanbod lagen binnen onze verwachtingen”, zei Porter.

De vastelijndiensten van Telenet kenden hun zwakste groei in enige tijd, met maar 13.000 netto bijkomende lijnen in het kwartaal. Triiing daarentegen, de app om vooral in het buitenland te besparen door via wifi te bellen, zat eind juni aan 358.600 geregistreerde apparaatjes, een groei met 32.900 in drie maanden.

Nieuwe settopboxen sparen geld

Dat de investeringen van Telenet dit halfjaar zijn gedaald tot ‘amper’ 15 procent van de omzet (voetbalrechten buiten beschouwing gelaten) heeft twee redenen, volgens de CFO Birgit Conix. De Grote Netwerf, de opwaardering van het Telenet-netwerk om de klanten 1 gigabit per seconde te leveren, loopt vertraging op. Het duurt langer dan verwacht om de voorziene bijkomende 250 technici bij de onderaannemers op te leiden. De tweede reden zijn de nieuwe settopboxen van Telenet. Daar zijn minder problemen mee. Klanten kiezen vaker voor zelfinstallatie, wat de kosten van Telenet drukt, volgens Conix. Zij verwacht dat de twee elementen samen de investeringen over het hele jaar 2015 zullen beperken tot “19 tot 20 procent” van de omzet, tegenover de oorspronkelijk verwachtte 21 procent.

‘Echte synergiën’ met De Vijver Media

“We zitten op schema”, zei Porter over zijn participatie van 50 procent in De Vijver Media, die hij beschreef als een strategische langetermijninvestering, niet als iets wat snel in de cijfers van Telenet zou opduiken. Wel zei hij dat er al “reële synergieën” waren met Woestijnvis in sportproductie. Hij was ook “zeer enthousiast” over de producties die voor 2015-2016 op stapel staan. Porter hoopt ook ergens in 2016 zijn plannen te realiseren voor een nieuwe en veel fijnere methodiek om kijkcijfers te meten. Die moet voorkomen dat er nog meer inkomsten “naar Google en andere Silicon Valley-bedrijven” wegstromen, zei hij. Daarvoor is hij nog op zoek naar partners, waaronder ook adverteerders en media buiten de televisie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content