"Ik ga geen businessplan maken. Alleen onnozelaars maken businessplannen." Dat vertelde Freddy Van Gaever, volgens zijn eigen versie, tijdens een vergadering met het Directoraat Generaal Luchtvaart. Die vergadering was belegd omdat Van Gaever het failliete VLM Airlines wou overnemen. De vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij staan aan de grond, en Freddy Van Gaever lichtte vandaag toe waarom de overname niet doorgaat
...

"Ik ga geen businessplan maken. Alleen onnozelaars maken businessplannen." Dat vertelde Freddy Van Gaever, volgens zijn eigen versie, tijdens een vergadering met het Directoraat Generaal Luchtvaart. Die vergadering was belegd omdat Van Gaever het failliete VLM Airlines wou overnemen. De vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij staan aan de grond, en Freddy Van Gaever lichtte vandaag toe waarom de overname niet doorgaat"Maandag 27 juni sprak ik met de curatoren. Ik wou de vliegtuigen huren, maar zij willen ze enkel verkopen. Ze vrezen dat de VLM-vliegtuigen op luchthavens aan de ketting zouden worden gelegd, omdat VLM op diverse luchthavens schulden heeft. Ik wou de vliegtuigen dan één per één kopen, in functie van de ontwikkeling van de activiteiten. Maar een businessplan voorleggen, dat gaat echt niet. Die business verandert voortdurend, het is een beetje waarzeggerij."Zijn eerste vlucht had Van Gaever gepland op 11 juli. "Die zat al vol. Een vlucht met de groepering Pro Flandria, een netwerk van Vlaamse ondernemers en academici. Een Ronde van Vlaanderen. Via Antwerpen, over Oost- en West-Vlaanderen, de kust, en dan via Limburg weer naar Antwerpen. Maar ik heb slecht nieuws. Ik kan niet vliegen. Ik mag niet vliegen. Ik stop ermee."Over de financiering van de doorstart bleef Van Gaever vaag. In functie van de vliegopportuniteiten zouden bijkomende investeerders worden gezocht. Een plan was een lijnvlucht naar Hamburg, drie keer per dag. Maar die lijn wordt al één keer per dag ingevuld door de Franse carrier Chalair. Die gebruikt daarvoor een toestel met negentien zitjes.Tijdens zijn vergadering bij het Directoraat Generaal Luchtvaart was Van Gaever vergezeld door Carl Legein, de gedelegeerd bestuurder van de luchtvaartbroker The Aviation Fatory. De vennootschap verhuurt vluchten op maat aan bedrijven en instellingen. Bijvoorbeeld voor zakenreizen, incentives of het transport van organen. Ook het Europees Parlement is klant, voor vluchten van Straatsburg naar Brussel. The Aviation Factory is een winstgevende vennootschap, met in het boekjaar 2014 een omzet van 21,1 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 558.663 euro. "De balans van 2015 werd nog niet neergelegd, maar is nog beter. En ook 2016 wordt beter", zegt Legein. "We gebruikten de vliegtuigen van VLM Airlines voor onze brokeractiviteiten. Maar de voorbije zes maanden hebben we onze klanten steeds meer afgeraden die nog te gebruiken. Maar we hebben nog altijd nood aan één tot twee toestellen van het type Fokker 50, wat VLM dus had. We hopen dat we die vinden via de curatoren, of eventueel elders in de markt. Aanvankelijk opteerde Legein, samen met Van Gaever, voor een overname van tot vijf vliegtuigen van VLM Airlines en vijftig werknemers.Carl Legein begrijpt dat Freddy Van Gaever snel wou gaan, want hij wou geen kansen missen in de luchtvaartmarkt. Maar ook het Directoraat Generaal Luchtvaart handelde heel correct. Wie een luchtvaartmaatschappij wil starten, moet aan diverse regels voldoen. Het Directoraat Generaal kon niet beloven dat de procedure in een mum van tijd zou worden afgehandeld. Van Gaever toonde in het verleden al weinig geduld, onder meer met zijn faliekant afgelopen intercontinentaal luchtvaartavontuur VG Airlines. Ook de factor leeftijd speelt mee: Van Gaever, vorige woensdag 78 geworden, wou geen maanden meer wachten voor een doorstart."De Europese regels zijn er voor iedereen, ook voor Freddy Van Gaever", reageert woordvoerder Sven Heyndrickx van het Directoraat Generaal Luchtvaart. "Daar stopt het verhaal. Als hij geen ondernemingsplan wil maken, moet hij dat weten. De regels zijn gelijk, voor alle kandidaat-overnemers".