Frans Muller kan zich geen beginnersfouten veroorloven bij Delhaize

© belga
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Frans Muller, de nieuwe topman van Delhaize Group, laat nog niet in zijn kaarten kijken. Muller blijft namelijk vaag over de koers die hij Delhaize wil laten varen.

Vrijdag 8 november draagt ceo Pierre-Olivier Beckers bij Delhaize Group zijn verantwoordelijkheden over aan de Nederlander Frans Muller. Vandaag werd Muller aan de pers voorgesteld, maar die liet nog niet echt in zijn kaarten kijken. Muller blijft namelijk vaag over de koers die hij Delhaize wil laten varen.

FransMuller is al enkele weken aan de slag bij Delhaize om zich in te werken, en werd vandaag voorgesteld na de bespreking van de jongste kwartaalresultaten.

De nieuwe topman Muller krijgt vanaf morgen een retailgroep onder zijn hoede die in relatief goede conditie verkeert na enkele erg lastige jaren. In de VS was Delhaize onvoorbereid op de prijzenslag die na de financiële crisis onder de retailers uitbrak. De Amerikaanse omzet is nog steeds goed voor meer dan 60 procent van de 22,7 miljard euro jaaromzet. Een aantal kleinere ketens werd verkocht, en anderhalf jaar geleden sloot Delhaize ook meer dan 100 vestigingen bij Food Lion, zijn grootste keten.

Harde concurrentie

Ondertussen is Delhaize op weg naar zijn beste jaar sinds 1996 in de VS. Maar het succes is erg broos. De concurrentie blijft er bikkelhard en discounters zoals Walmart zijn kolossen. Bovendien moet nu ook Hannaford, de tweede belangrijkste Amerikaanse keten van Delhaize, zijn prijzen verlagen en uitpakken met scherpe promoties. In het noord-oosten van de VS, de thuismarkt van Hanaford, zijn nu ook een aantal retailers ingetreden.

Dat betekent dat Muller zich weinig beginnersfouten kan veroorloven in de VS. Bovendien kan hij niet meer rekenen op Roland Smith, de topman van de Amerikaanse afdeling. Die was nog geen jaar actief bij Delhaize, zorgde heel snel voor een positieve dynamiek bij de Amerikaanse ketens. Maar Smith was graag zelf Beckers opgevolgd, en is uit teleurstelling opgestapt.

Bij de persvoorstelling was Muller erg duidelijk dat hij persoonlijk de zoektocht van een nieuwe topman voor de Amerikaanse ketens overziet. In Europa zullen Delhaize België en de activiteiten in Oost-Europa, Servië en Griekenland rechtstreeks aan Muller rapporteren. De opgestapte Stéfan Descheemaker, tot voor kort CEO van Delhaize Europa en ook genoemd als een kandidaat-CEO, wordt dus voorlopig niet vervangen.

Food Lion krijgt opnieuw een face-lift
Voorts blijft Muller vaag over welke koers hij wil varen. Hij zei dat hij zich eerst verder wil inwerken. “Beginnende CEO’s doen meestal pas na 100 dagen echt grote uitspraken”, zei Muller donderdag. Naast het vinden van een nieuwe CEO voor de Amerikaanse activiteiten, gaf Muller ook aan dat in de VS wordt gewerkt aan een ‘Unique Selling Proposition’ voor Food Lion.

Dat is opmerkelijk, want pas dit jaar zal Food Lion een volledige vernieuwing van de winkels achter de rug hebben. Die vernieuwing was nodig, omdat de vestigingen van Food Lion de reputatie hadden gekregen onverzorgd en verouderd te zijn. Bovenop het slechte prijsimago zorgde dat voor slechte resultaten. Drie jaar geleden zette Food Lion daarom een vernieuwing van het winkelpark in, gekoppeld aan een veel agressievere promotiestrategie.

Die strategie rendeert, maar Muller zei dat een verdieping van het winkelconcept Food Lion verder moet doen groeien. Dat betekent ook dat de inrichting en het assortiment kan wijzigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content