Ford wil het geld besparen op kosten voor materiaal (10 miljard dollar) en ontwikkeling (4 miljard), kondigde het bedrijf aan op een investeerdersdag in New York. Verder wordt gesneden in het aanbod van klassieke personenauto's, terwijl miljarden worden toegewezen aan SUV's en pick-ups die winstgevender zijn. Zo vloeit 7 miljard dollar aan investering die voorzien was voor kleinere wagens naar hun grotere broertjes.

Daarnaast zal Ford een derde minder middelen besteden aan verbrandingsmotoren. Dat geld naar de verdere elektrische ontwikkeling en komt bovenop de eerder toegekende 4,5 miljard dollar. Ford wil ook 13 nieuwe elektrische modellen lanceren de komende vijf jaar. De constructeur is de zoveelste die onlangs meer elektrische modellen aankondigde.

De strategiewijziging werd bekendgemaakt door de in mei aangetreden topman Jim Hackett, de opvolger van Jim Fields. De afgelopen jaren is de beurskoers van Ford gedaald, onder meer door zorgen bij beleggers over een krimpend marktaandeel en een lagere winstgevendheid. Ook is er in de markt de perceptie dat Ford achterloopt bij rivalen als het gaat om elektrisch en autonoom rijden.