Fabien Pinckaers (CEO Odoo): de Waalse Bill Gates
Fabien Pinckaers, de CEO en oprichter van Odoo, investeert 12 miljoen euro in een nieuwe vestiging op het wetenschapspark van de UCLouvain. Het doel: blijven groeien.
Dat Odoo een nieuw groot kantoor opent in Louvain-la-Neuve – een investering van 12 miljoen euro – moet voelen als thuiskomen voor Fabien Pinckaers. De Waals-Brabander studeerde burgerlijk ingenieur informatica aan de UCLouvain. In zijn studententijd was hij al een ervaren ondernemer. Op zijn dertiende verkocht hij zijn eerste zelf geschreven software aan een taxibedrijf en tijdens zijn studie had hij een e-commerceplatform. Hij en de medewerkers die hij in dienst had, vouwden tot honderd Linux- T-shirts per dag om ze te verzenden naar klanten.
Dat Pinckaers een fan was van een opensourcebesturingssysteem zoals Linux – software waarvan de broncode voor iedereen beschikbaar is – mag niet verbazen, want hij dankt zijn succes aan de opensourcesoftware die hij zelf op de markt bracht. Rond die gratis software bouwt Odoo betalende diensten. Odoo neemt het op tegen grote concurrenten zoals Microsoft, SAP en Oracle met zakelijke apps, bijvoorbeeld voor klantenrelatiebeheer, e-commerce, boekhouding, voorraadbeheer kassa’s en projectmanagement. “Kmo’s efficiënter maken met eenvoudige en betaalbare oplossingen” motiveert hem, zegt Pinckaers.
Odoo City
Het hoofdkwartier van Odoo is gevestigd op een boerderij in het Waals-Brabantse Grand-Rosière – ook wel bekend als Odoo City . Het bedrijf heeft vestigingen in onder meer San Francisco, New York, Dubai en Hongkong, en in Oudergem in het Brussels Gewest. Een deel van de medewerkers uit Oudergem verhuist later naar de nieuwe site in Louvain-la-Neuve, waar 300 mensen aan de slag moeten zijn tegen 2021 en 1000 tegen 2025. Wereldwijd werken er 580 mensen voor Odoo, van wie 300 in België. In 2017 bedroeg de omzet 38 miljoen euro, tegenover nog 25 miljoen het jaar daarvoor.
Xavier Pansaers, die jarenlang zijn rechterhand was, omschrijft Pinckaers als nederig en iemand die de voeten op de grond houdt, maar tegelijk als iemand met de gecontroleerde ambitie om zijn bedrijf te laten doorgroeien tot een succes. In ons Franstalige zusterblad Trends-Tendances werd Pinckaers ooit geportretteerd als de ‘Waalse Bill Gates’, al zegt Pinckaers zelf dat noch Gates, noch iemand anders zijn rolmodel is.
Groei is er in elk geval. Odoo, dat tot 2014 OpenERP heette, werd in twintig jaar al twee keer uitgeroepen tot Ambassadeur van Trends Gazellen en krijgt dit jaar de titel van Waalse Ambassadeur van de Trends Gazellen. Het groeibedrijf werd in 2012 ook als eerste Belgische onderneming opgenomen in Deloitte’s Technology Fast 50, de rangschikking die de snelst groeiende vijftig technologische bedrijven in de Benelux van de jongste vijf jaar groepeert.
Zeldzame parel
Om zijn snelle groei aan te houden draait de rekrutering op volle toeren. Al veertien maanden lang starten twee nieuwe medewerkers per dag. Over hoe je het beste rekruteert, heeft Pinckaers zo zijn eigen ideeën. “Cv’s vonden we old school, omdat de competenties erop vaak niet meer relevant zijn. Het bedrijf rekruteert bovendien vooral twintigers”, blikt Pansaers terug op de tijd dat hij nog bij Odoo werkte.
De zeldzame parel bestaat niet, zegt Fabien Pinckaers. “Het is een illusie dat je een persoon zou vinden die uitblinkt in verkoop, meertalig is en zich meteen in een team kan integreren.” Pinckaers rekent het zijn mensen niet aan als ze een fout maken, maar hij verwacht wel dat ze zich blijven ontwikkelen. “En ze moeten een wendbare mindset hebben”, zegt Xavier Pansaers. “Want Fabien is in staat in een vergadering van een uur honderd onderwerpen ter sprake te brengen, het ene nog belangrijker dan het andere.”
Problemen oplossen
De CEO, die getrouwd is en vader van twee kinderen van 5 en 7 jaar, ziet niet alleen goede softwareproducten als een factor om te groeien, maar evengoed het vermogen om problemen op te lossen. Tijdens de tweede editie van Digital Shake Wallonia van het IT-magazine Data News gaf Pinckaers enkele voorbeelden. “Toen we begonnen, hadden we niet genoeg potentiële klanten. Daar hebben we een team op gezet. Dan moesten we facturen verzenden. Ze moesten worden afgedrukt, in enveloppen gestopt, gestempeld en verzonden. Dat neemt een werkdag in beslag. Dat hebben we opgelost door te automatiseren. Toen groeiden we en zetten we teams op in het buitenland. Dat creëerde interne communicatieproblemen. Ook dat hebben we geautomatiseerd. Bij Odoo passen we die regel constant toe. Er is altijd iets dat je kunt verbeteren om meer te groeien.”
Fabien Pinckaers (39)
Is: Oprichter en CEO van Odoo
Vrije tijd: programmeren (al is daar weinig tijd voor)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier