De voorbije weken was al duidelijk geworden dat de Commissie grote bezwaren had tegen de fusie. Ze verwachtte toegevingen om te vermijden dat het fusiebedrijf een te groot marktaandeel zou hebben, maar die kwamen er uiteindelijk niet. "We hebben de fusie verboden om ernstige schade voor de Europese industriële klanten en de consumenten te vermijden", zei Vestager.

Het Duitse ThyssenKrupp en het Indiase Tata Steel hadden in juni vorig jaar hun fusieplannen bekendgemaakt. Door het samenbrengen van hun Europese staalactiviteiten zou het op een na grootste staalconcern van Europa ontstaan zijn, met 48.000 medewerkers en fabrieken in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Die leveren vooral aan de autosector.

De Commissie was vorig najaar een diepgaand onderzoek gestart naar de gevolgen van een eventuele samensmelting.

Het gebeurt zelden dat de Commissie een fusie blokkeert. De voorbije tien jaar keurde ze er meer dan 3.000 goed, waaronder, in de staalsector, de overname van Ilva door ArcelorMittal. In diezelfde tien jaar heeft de Commissie slechts tien fusies tegengehouden.