In maart klokte het aantal nieuwe inschrijvingen af op 1,6 miljoen, of een stijging met 10,6 procent. Het gaat om de 19de maand op rij waarin de autoverkoop gestegen is op jaarbasis en de sterkste stijging sinds een jaar. Bij de grote landen was er vorige maand de grootste groei in Spanje (+40,5 pct) en Italië (+15,1 pct).

In België werden in maart 55.245 nieuwe personenwagens verpatst (+4,6 pct). Maar over het eerste kwartaal is er daling met 1 procent tot 147.073 bolides.

Volkswagen bleef in de EU het grootste merk in het eerste kwartaal met 11,9 procent marktaandeel. Ford is het tweede merk (7,5 pct) en Renault het derde (6,8 pct), net voor Opel (6,8 pct).

Indien naar de concerns gekeken wordt, blijft de Volkswagen-groep - met ook Audi, Skoda, Seat en Porsche - afgetekend de grootste met 24,3 procent marktaandeel in de periode januari-maart, voor PSA (Peugeot, Citroën, 10,7 pct) en Renault-groep (Renault, Dacia, 9,5 pct). (Belga/NS)

In maart klokte het aantal nieuwe inschrijvingen af op 1,6 miljoen, of een stijging met 10,6 procent. Het gaat om de 19de maand op rij waarin de autoverkoop gestegen is op jaarbasis en de sterkste stijging sinds een jaar. Bij de grote landen was er vorige maand de grootste groei in Spanje (+40,5 pct) en Italië (+15,1 pct). In België werden in maart 55.245 nieuwe personenwagens verpatst (+4,6 pct). Maar over het eerste kwartaal is er daling met 1 procent tot 147.073 bolides. Volkswagen bleef in de EU het grootste merk in het eerste kwartaal met 11,9 procent marktaandeel. Ford is het tweede merk (7,5 pct) en Renault het derde (6,8 pct), net voor Opel (6,8 pct). Indien naar de concerns gekeken wordt, blijft de Volkswagen-groep - met ook Audi, Skoda, Seat en Porsche - afgetekend de grootste met 24,3 procent marktaandeel in de periode januari-maart, voor PSA (Peugeot, Citroën, 10,7 pct) en Renault-groep (Renault, Dacia, 9,5 pct). (Belga/NS)