Het dagelijks bestuur van de Unie "betwijfelt" onder meer of de Waalse exploitatiesteun wel verenigbaar is met de Europese concurrentieregels. Daarnaast neemt de Commissie ook de luchthavens van het Franse Angoulême en het Duitse Dortmund in het vizier.

De Commissie opende in 2002 al een onderzoek naar de voordelen die lagekostenmaatschappij Ryanair genoot toen het in Charleroi van start ging. In 2004 keurde ze een deel van de overheidssteun goed, maar het Europees Hof van Justitie verklaarde dat besluit in 2008 nietig.

De zaak wordt nu heropend. Volgens de commissie valt immers niet uit te sluiten dat er sprake is van marktverstorende staatssteun. Dat zou Charleroi, Ryanair en de andere betrokkenen mogelijk ongeoorloofde voordelen hebben opgeleverd.

Daarnaast zal de Commissie in het nieuwe onderzoek ook de kortingen en marketingovereenkomsten tussen de luchthavens en de maatschappijen onder de loep nemen. De manier waarop het Waals Gewest en de Société Wallonne des Aéroports de gronden en infrastructuur ter beschikking stelde, lijkt de Commissie immers niet te stroken met de handelswijze die een private investeerder zou hebben gehanteerd. (Belga)

Het dagelijks bestuur van de Unie "betwijfelt" onder meer of de Waalse exploitatiesteun wel verenigbaar is met de Europese concurrentieregels. Daarnaast neemt de Commissie ook de luchthavens van het Franse Angoulême en het Duitse Dortmund in het vizier. De Commissie opende in 2002 al een onderzoek naar de voordelen die lagekostenmaatschappij Ryanair genoot toen het in Charleroi van start ging. In 2004 keurde ze een deel van de overheidssteun goed, maar het Europees Hof van Justitie verklaarde dat besluit in 2008 nietig. De zaak wordt nu heropend. Volgens de commissie valt immers niet uit te sluiten dat er sprake is van marktverstorende staatssteun. Dat zou Charleroi, Ryanair en de andere betrokkenen mogelijk ongeoorloofde voordelen hebben opgeleverd. Daarnaast zal de Commissie in het nieuwe onderzoek ook de kortingen en marketingovereenkomsten tussen de luchthavens en de maatschappijen onder de loep nemen. De manier waarop het Waals Gewest en de Société Wallonne des Aéroports de gronden en infrastructuur ter beschikking stelde, lijkt de Commissie immers niet te stroken met de handelswijze die een private investeerder zou hebben gehanteerd. (Belga)