In een interview met het Franse Journal de Dimanche zei Plassat haalde Plassat zwaar uit naar de vernietigende kracht van de supermarktketens Lidl en Aldi. Volgens hem streven de winkels veel te hard naar kostenreductie en gaat dat ten koste van waarde en jobs.

Hij beseft dat competitiviteit van cruciaal belang is en dat de prijs een cruciaal element is. "Maar systematische het lagekostenmodel vooropstellen is geen goede zaak", klinkt het bij de topman.

"Winkels concurreren elkaar kapot"

Grete Remen van de familiale Limburgse natuurvoedingsproducent Damhert begrijpt de uitspraken van de topman bij Carrefour. Volgens haar komen dergelijke opmerkingen niet te vroeg.

"Met de strijd om de laagste prijzen concurreren de supermarkten, ook in ons land, elkaar ten gronde. Als een product goedkoop op het schap ligt, is er altijd iemand die een prijs betaalt. Dat is zo in de textiel, in de automobiel, de elektro. In de voeding is het vaak de kleine producent. Als de prijs in de supermarkt te hoog is, betaalt de consument. Maar nu is de balans serieus doorgeslagen ten nadele van de producent", zegt ze in een interview met De Tijd.

Aldi en Lidl zijn de grootste concurrenten van Carrefour, een winkelketen die meer dan 10.000 winkels in 33 landen in zijn bezit heeft. De Lidl heeft vorig weekend bovendien laten weten dat het plannen heeft om de komende vijf jaar elk jaar tien winkels wil openen in ons land.

In een interview met het Franse Journal de Dimanche zei Plassat haalde Plassat zwaar uit naar de vernietigende kracht van de supermarktketens Lidl en Aldi. Volgens hem streven de winkels veel te hard naar kostenreductie en gaat dat ten koste van waarde en jobs. Hij beseft dat competitiviteit van cruciaal belang is en dat de prijs een cruciaal element is. "Maar systematische het lagekostenmodel vooropstellen is geen goede zaak", klinkt het bij de topman. Grete Remen van de familiale Limburgse natuurvoedingsproducent Damhert begrijpt de uitspraken van de topman bij Carrefour. Volgens haar komen dergelijke opmerkingen niet te vroeg. "Met de strijd om de laagste prijzen concurreren de supermarkten, ook in ons land, elkaar ten gronde. Als een product goedkoop op het schap ligt, is er altijd iemand die een prijs betaalt. Dat is zo in de textiel, in de automobiel, de elektro. In de voeding is het vaak de kleine producent. Als de prijs in de supermarkt te hoog is, betaalt de consument. Maar nu is de balans serieus doorgeslagen ten nadele van de producent", zegt ze in een interview met De Tijd. Aldi en Lidl zijn de grootste concurrenten van Carrefour, een winkelketen die meer dan 10.000 winkels in 33 landen in zijn bezit heeft. De Lidl heeft vorig weekend bovendien laten weten dat het plannen heeft om de komende vijf jaar elk jaar tien winkels wil openen in ons land.