Op het eerste gezicht zijn de cijfers indrukwekkend. Doccle is vier jaar actief en zegt een kwart van de Belgische gezinnen te bereiken. Met 1,2 miljoen gebruikers verwerkt het 92 miljoen documenten op jaarbasis. De meestal gratis dienst is uw persoonlijke assistent voor digitale administratie. Hij ontvangt uw facturen, herinnert u eraan ze te betalen, bewaart uw loonbrieven en uw correspondentie met de aangesloten diensten en fungeert desgewenst als digitale archief voor uw eigen documenten. Een Google Drive eigenlijk, maar dan met privacy.
...

Op het eerste gezicht zijn de cijfers indrukwekkend. Doccle is vier jaar actief en zegt een kwart van de Belgische gezinnen te bereiken. Met 1,2 miljoen gebruikers verwerkt het 92 miljoen documenten op jaarbasis. De meestal gratis dienst is uw persoonlijke assistent voor digitale administratie. Hij ontvangt uw facturen, herinnert u eraan ze te betalen, bewaart uw loonbrieven en uw correspondentie met de aangesloten diensten en fungeert desgewenst als digitale archief voor uw eigen documenten. Een Google Drive eigenlijk, maar dan met privacy. Doccle vraagt een vergoeding aan de afzenders van de documenten. Dat zijn er volgens zijn website ongeveer vijftig, met nog enkele tientallen in de pijplijn. De oprichters en hoofdaandeelhouders - Telenet, het sociaal secretariaat Acerta en de Christelijke Mutualiteiten - runnen zelf grote administraties. Digitalisering bespaart hen de kosten van het printen en verzenden van papier. Doccle doet naar eigen zeggen ook het aantal te laat betaalde facturen met de helft verminderen en verhoogt de omzetting naar domiciliëringen met 76 procent. Het bedrijf, met een website en een app, boekte vorig jaar een brutomarge van 2,1 miljoen euro, een stijging met 30 procent. Het draait break-even. Toch blijft nog een pak terrein te veroveren. Doccle staat sterk in de zorgsector, bij de waterbedrijven en de sociale secretariaten. 85 procent van de Belgen zou zijn loonbrief digitaal kunnen krijgen via Doccle, zegt het bedrijf. Maar een aantal grote energieleveranciers sturen hun facturen gewoon per e-mail of gebruiken de concurrerende Zoomit-dienst van de Belgische banken. Ook Proximus gebruikt Zoomit, maar wil vooral dat klanten hun factuur behandelen op myProximus of via de nieuwe Epic-app. Verschillende sociale secretariaten gebruiken naast Doccle ook Zoomit of MijnAdministratie.be, een concurrerende dienst van UnifiedPost. En er is de betaalstart-up POM, maar vooral ook de kampioenen van de digitalisering, de banken. Volgens Febelfin-cijfers hebben banken 5,88 miljoen abonnees voor hun apps, een stijging met 1,3 miljoen in één jaar. Vanuit die apps ontwikkelen de banken nevenliggende diensten. Enkel de app van KBC heeft een koppeling naar Doccle. Toch wil Doccle in 2019 zijn aantal gebruikers verdubbelen tot 2,5 miljoen, zegt CEO Bram Lerouge. Daarom neemt het de leiding in de race om het venster te worden voor de communicatie met de overheid. De minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo (Open Vld), wil de communicatie van alle overheidsniveaus en -agentschappen kanaliseren via één elektronische brievenbus, de eBox. Die zal echter niet alleen via myebox.be te bereiken zijn, maar ook via geaccrediteerde 'human interface partners' (HIP). Verschillende ministeries en het Digital Transformation Office van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning schrijven daar software-interfaces voor. "De proeffase start begin oktober", zegt Ben Smeets, de directeur-generaal van het Digital Transformation Office. Doccle en het Antwerpse Trusto zijn de eerste om die uit te testen, maar ook UnifiedPost zegt de eBox te zullen integreren. "Vandaag heb je in Doccle een kijk op je eBox, maar je moet nog eens afzonderlijk inloggen en er zelf voor zorgen dat je die documenten opslaat. In de nieuwe versie kun je ze rechtstreeks in Doccle ontvangen. Je zal eenmalig moeten bevestigen dat ze daar toekomen, maar daarna moet je niet nóg eens inloggen om in de eBox te geraken. De documenten worden automatisch bewaard en je zal er ook mee kunnen werken: betalingen doen of elektronisch ondertekenen", legt Bram Lerouge van Doccle uit. Het eenmalige inloggen wordt mogelijk door het gebruik van itsme, de identificatieapp van Belgian Mobile ID, een consortium in handen van de vier grootbanken en de drie Belgische mobiele operatoren. Met itsme volstaat uw vingerafdruk op uw smartphone of de vijfcijferige itsme-code om u te identificeren bij een dienst. Itsme maakt geavanceerd elektronisch handtekenen mogelijk (te vergelijken met de transactiebevestiging met een Digipass) en zal een Europese erkenning aanvragen om ook als een tegenstelbare, 'gekwalificeerde' handtekening te gelden. Dan zal de handtekening in juridische procedures gelijkgesteld zijn met een geschreven handtekening. De samenwerking met itsme maakt het aanzienlijk gemakkelijker om via Doccle met de overheid te communiceren, en stimuleert omgekeerd het gebruik van de itsme-app. "Iedereen is zowel burger als consument. Identificatiemiddelen die niet in de beide omgevingen kunnen worden gebruikt, zorgen voor ergernis" zegt Kris De Ryck, de CEO van Belgian Mobile ID. Hij verwijst naar de ervaringen in Nederland. "België heeft een interessante optie gekozen door een raamwerk van kwaliteitseisen en accreditatie te creëren en daarbinnen competitie toe te laten. Het heeft geleerd uit zijn ervaring met de elektronische identiteitskaart dat het de commercialisering beter aan de markt overlaat." Het zou nog eenvoudiger zijn mocht Doccle itsme kunnen gebruiken voor eenmalig inloggen bij al zijn partners, zodat een gebruiker met één login met al die partijen kan handelen. Daar rijzen echter problemen met het gebruik van het rijksregisternummer, dat itsme meegeeft met de identificatie, stipt Bram Lerouge aan. Ben Smeets van het Digital Transformation Office: "Interkabinettenwerkgroepen bespreken wetsontwerpen om de eBox een steviger wettelijke basis te geven. Zij bekijken ook het gebruik van het rijksregisternummer." Parallel met de proefprojecten om de eBox technisch bij de private documentenbehandelaars te integreren, komt er in de komende maanden een campagne om 75 procent van de Belgen 'eenvoudig radicaal digitaal' te maken. Doccle mobiliseert er zijn klanten-documentenverzenders voor en de overheid gooit er haar gewicht achter.