Wolfgang Riepl

‘DHL creëert banen, de socialistische burgemeester van Brussel belooft ze’

Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Je moet het maar kunnen. Net op een moment dat de Brusselse burgemeester de sluiting van Zaventem eist, pompt de logistieke reus DHL 114 miljoen euro in een uitbreiding op de luchthaven.

Brusselse burgemeesters zijn wel vaker schertsfiguren. Met Michel Demaret als de trieste parel van het rariteitenkabinet in de jongste geschiedenis van de hoofdstad van Europa. ‘Dikke Mich’ moest in 1994 al na een jaar opstappen, nadat hij zich had laten gaan in een interview. “Het was maar om te lachen”, stotterde de voormalige buitenwipper nog. Te laat.

Ook de huidige burgemeester Yvan Mayeur is heel goed bezig. In zijn eerste interviews na zijn aanstelling half december 2013 zei Yvan Mayeur dat hij het De Brouckèreplein wou omtoveren in een Brussels Times Square. Met daarop een levendige horeca, die massaal banen zou creëren als wondermiddel tegen de jeugdwerkloosheid.

Is dat het socialistische tovermiddel? Met de oneliner ‘Labour doesn’t work‘, won Margaret Thatcher ooit de Engelse verkiezingen. Ook de PS’er Yvan Mayeur creëert geen banen, in een stad waar de jeugdwerkloosheid met de 35 procentdrempel flirt. De hoofdstad van Europa bengelt daarmee achteraan het peloton, samen met de zwakste Zuid-Europese regio’s in de Europese Unie.

‘DHL creëert banen, de socialistische burgemeester van Brussel belooft ze’

Mayeur ziet bovendien de kansen niet liggen. Begin deze week pleitte de PS’er voor een verhuis van de luchthavenactiviteiten uit Zaventem. Door werken op het tarmac vliegen toestellen voortaan boven de Grote Markt van de kiekenfrettersstad. Dat stoort de PS’er in zijn werkkamer in het neogotische stadhuis.

In vogelvlucht 15 kilometer verderop belooft Arnaud Feist, CEO van luchthavenuitbater Brussels Airport Company, al enkele jaren circa 10.000 extra banen in Zaventem. Alleen hamert Feist op een oud zeer: hij wil de nodige speelruimte krijgen van de politici in het Brussels gewest.

Want dat Zaventem unieke werkgelegenheidstroeven biedt, toont DHL nu alweer, met een investering van 114 miljoen euro, die het aantal DHL banen van 1000 naar 1200 kan opdrijven. Het zegt veel over de logistieke reus, die door de politici letterlijk werd weggepest uit Zaventem. DHL wou een fikse uitbreiding van zijn Europese hoofdkantoor- en sorteeractiviteiten, maar ontving koudweg een nul op het rekwest. En verhuisde in 2008 noodgedwongen naar het Duitse Leipzig. Maar zie. Sindsdien bleef DHL Brussel light stelselmatig groeien. Zaventem is met zijn strategische ligging gewoon té belangrijk.

Heeft de Brusselse burgemeester het eindelijk begrepen? Sociale mobiliteit creëer je niet alleen met cafébanen. ‘Werkcreatie’ heette de belangrijkste drijfveer te zijn van de Brusselse gewestregering. Ook Mayeur moet zijn schouders daaronder zetten. Hij moet extra vliegtuigen boven zijn Grote Markt verdragen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content