Delhaize presteert beter dan verwacht

© belga

Retailer Delhaize, die op 24 juni zijn fusie met Ahold bekendmaakte, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar de omzet met 3,2 procent zien groeien tot 6,11 miljard euro, waar analisten gepolst door Bloomberg op een toename met gemiddeld 1 procent gerekend hadden.

De onderliggende bedrijfswinst kwam met 223 miljoen euro fors hoger uit dan analisten verwacht hadden (197,8 miljoen euro).

“Met een reële groei van 3,4 procent zette Delhaize America, zowel bij Food Lion als bij Hannaford, haar omzetdynamiek voort”, zegt CEO Frans Muller. “Bij Delhaize België bleef ons marktaandeel verbeteren in vergelijking met eind 2014. De prestaties van onze Zuidoost-Europese activiteiten waren sterk dankzij een stevige groei in Roemenië en een positieve vergelijkbare omzetgroei, alsook netwerkgroei in Griekenland. Onze prestaties in Servië waren stabiel.”

Over de eerste jaarhelft steeg de omzet met 2,7 procent en daalde de onderliggende bedrijfswinst met 0,9 procent. Die daling was volgens Delhaize toe te schrijven aan de ‘lagere winstgevendheid in België en hogere kosten binnen het corporate segment, gecompenseerd door een hogere winstgevendheid in de V.S. en Zuidoost-Europa’.

Het deel van de groep in de nettowinst bedroeg 134 miljoen euro in de eerste helft van 2015. De gewone en verwaterde nettowinst per aandeel was respectievelijk 1,31 euro en 1,30 euro tegenover 0,34 euro in beide gevallen vorig jaar. Het transformatieplan bij Delhaize België verloopt volgens Muller nog steeds ‘volgens plan’, net als de lancering bij Food Lion van de ‘Easy, Fresh and Affordable’ strategie in Raleigh in het vierde kwartaal.

Delhaize houdt vast aan zijn doelstellingen voor dit jaar en verwacht investeringen voor de groep van ongeveer 700 miljoen euro. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content