‘Delhaize nam initiatief tot fusie met Ahold’

© BELGA

De Belgische supermarktketen Delhaize heeft het initiatief genomen tot de fusiegesprekken met de Nederlandse branchegenoot Ahold.

Het Belgische bedrijf besloot daartoe vanwege de moordende concurrentie Van Aldi en Lidl en de onder druk staande marges, schrijft De Telegraaf woensdag na een reconstructie van de gebeurtenissen. Delhaize is bovendien zwak in de onlinemarkt, waar Ahold het met onder meer Bol.com en Albert.nl veel beter doet.

Het moment voor een fusie

De Nederlandse Delhaize-topman Frans Muller besloot nu over een fusie te praten. Bij de recente voorstelling van de jaarcijfers bleek dat de koers van Ahold ondergewaardeerd bleef, en dat was voor Muller de kans om een fusie op basis van gelijkwaardigheid af te dwingen. “Een of twee jaar wachten en ondertussen tegenvallende resultaten boeken, zou de onderhandelingspositie van de Belgen immers ondermijnen”, schrijft de Nederlandse krant.

Zo’n fusie geeft voor Ahold het voordeel dat er geen grote som geld moet worden overgemaakt aan de aandeelhouders van Delhaize. Het voordeel voor Delhaize is dat een fusie beter te verkopen is aan de vakbonden dan een overname.

In een reactie laat een Delhaize-woordvoerder weten dat er geen sprake is van fusiegesprekken, maar van “verkennende gesprekken die kunnen leiden tot …”. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content