De Persgroep maakt zich op voor harde concurrentie op tv-markt

© Belga

De Persgroep verwacht in het najaar een harde concurrentiestrijd voor de televisie-advertentiemarkt. Dat zegt CEO Christian Van Thillo die ook laat optekenen dat de balans van zijn bedrijf nieuwe overnames toelaat.

De Persgroep mag zich opmaken voor harde concurrentie op de televisiemarkt. De mede-eigenaar (naast Roularta, uitgever van onder meer Knack en Trends) van de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), het moederbedrijf van televisiezenders vtm, 2BE en Vitaya, zal immers moeten optornen tegen de vernieuwde SBS-zenders VT4 en VijfTV, die vorig jaar overgenomen werden.

Stevige concurrentie

De Persgroep-topman Christian Van Thillo verwacht voor de televisie-advertentiemarkt stevige concurrentie in het najaar, zei hij aan de pers. “Het wordt een zero-somspel. België heeft een advertentiebestedingsgedrag op televisie dat zelfs hoger ligt dan het Europese gemiddelde. Dat gaat niet veranderen. Het gaat dus over de verdeling van de koek.”

De openbare omroep speelt daar in zekere zin mee, maar het zal voor de advertentie-inkomsten vooral gaan tussen de twee commerciële spelers, luidde het. “Het gaat over hetzelfde geld. Het gaat over een zero-somspel.” Wat de ene groep wint, verliest dus de andere. In het oude medialandschap was De Persgroep met gezinszender vtm eerder complementair met de SBS-zenders, zei Van Thillo nog.

Zal De Persgroep in het nieuwe televisielandschap dan veel reclamegeld verliezen? Dat hangt ervan af hoeveel aandeel SBS zal winnen, klonk het. “Jan Eelen (regisseur bij Woestijnvis, nvdr) heeft het al in een interview gezegd: ‘eind 2014 zullen we weten of dit verhaal voor ons gelukt is’. Ik denk dat dit voor De Vlaamse Media Maatschappij niet anders is.”

Resultaten

De Persgroep stelde ook de resultaten voor. Het mediabedrijf heeft vorig jaar 930 miljoen euro bedrijfsopbrengsten behaald, iets minder dan de 932 miljoen euro van het jaar voordien. De nettowinst voor afschrijving goodwill klokte 11 procent hoger af op 70 miljoen euro.

Zowel in België (onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en Dag Allemaal) als Nederland (Volkskrant, Het Parool) daalden de advertentie-inkomsten voor de uitgeefactiviteiten, een gevolg van de oplaaiende crisis. Voor beide landen samen daalden de advertentie-inkomsten 6 procent. De lezersmarkt hield wel stand met 2,3 procent meer inkomsten.

Volgens Van Thillo compenseerden lichte prijsverhogingen de dalende advertentie-inkomsten. De uitgeefactiviteiten klokten af op 736 miljoen euro omzet (2010 737 mio euro). De nettowinst voor afschrijving goodwill steeg 24 procent tot 53 miljoen euro.

Bij de audiovisuele activiteiten stegen de advertentie-inkomsten in België (bijvoorbeeld vtm en Q-Music). De advertentie-inkomsten uit radio in Nederland (Q-Music) daalden daarentegen met 7,8 procent vorig jaar.

“Er zijn enorme gevolgen door het uitbranden van twee zendmasten in Nederland,” zei Van Thillo. “We zijn voor miljoenen Nederlanders onbereikbaar geweest gedurende maanden.” Q-Music was volgens de topman de zender die de zwaarste schade leed door de brand. Die schade wordt momenteel opgemeten, zei Van Thillo. “We zullen zien hoe we dit gaan verhalen op de eigenaar van die masten.” Door de brand daalde het bereik van Q-Music. In augustus zullen de zendmasten van Lopik en Smilde opnieuw op volle kracht draaien.

De audiovisuele poot was in 2011 goed voor 208 miljoen aan bedrijfsopbrengsten (+7 pct). De nettowinst voor afschrijving goodwill daalde 17 procent tot 18 miljoen euro.

Nieuwe overnames

Topman Van Thillo liet nog optekenen dat de balans van de Persgroep nieuwe overnames toelaat. Vorig jaar beet het bedrijf in het zand voor de overname van de Nederlandse poot van SBS. “Onze onderneming kan heel wat aan indien we morgen nog een overname doen.” Plannen zijn er niet, maar indien kansen zich aanbieden, zal het bedrijf daarnaar kijken. De Persgroep houdt steeds 70 procent van de winst in het bedrijf. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content