De Noorse hoop van Barco

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

In 2012 had Barco maar 5 procent marktaandeel in de betere projectoren voor de bedrijvenmarkt. De overname van het Noorse projectiondesign moest dat cijfer opkrikken. Trends ging een kijkje nemen bij Barco’s koudste filiaal.

De vraag naar digitale cinemaprojectoren is over haar piek. Pas in 2016-2017 is de eerste generatie aan vervanging toe. Groei in projectoren zoekt Barco nu in de bedrijvenmarkt. Onder meer daarom kocht Barco eind 2012 projectiondesign in het Noorse Fredrikstad, een fabrikant van zeer compacte, hoogwaardige projectoren voor wetenschappelijke visualisatie, simulatie, planetaria of controlekamers.

Barco schrapte 50 van de 200 Noorse jobs. Marketing en verkoop gingen naar de groep. Fabricage en productontwikkeling bleven intact.

General manager Jørn Eriksen komt ons bij min 6 graden in zijn Mercedes Geländewagen ophalen. Drie uur lang zal de co-oprichter ons tonen hoeveel knowhow er in Fredrikstad zit. Het bedrijf heeft alles in huis om in “18 tot 24 maanden” een compleet nieuwe projector in de markt te zetten, bewijst hij labo na labo. De productiecapaciteit is 10.000 stuks. “Klein vergeleken met Barco in Kuurne, maar zeer efficiënt”.

Projectiondesign gebruikt voor de meeste modellen nog altijd UHP-lampen van Philips Turnhout. Andere toestellen hebben led als lichtbron. Een specialiteit zijn de infraroodprojectoren voor het trainen van hulpverleners en militairen voor nachtelijke missies.

Voor Barco is projectiondesign amper drie uur ver. Ryanair vliegt vanuit Charleroi naar Rygge, op een kwartier van Fredrikstad. “Een vliegveld dat ooit nog door de Duitsers is aangelegd. Mijn grootouders bouwden een zomerhuis met de planken van de landingsbaan”, vertelt Eriksen, die op zijn 53ste nog voetbalt.

In de tweede jaarhelft van 2013 kwamen de eerste producten van projectiondesign onder het Barco-label op de markt. De Collaborate-reeks mikt op teleconferentie, telepresence en andere ‘collaboration’ markten in bedrijven en organisaties. Het is nog te vroeg om het succes ervan te beoordelen, vindt Bart Jooris, analist van Bank Degroof.

Na het derde kwartaal claimde Barco-topman Eric Van Zele dat “de daling in de leveringen voor digitale cinema volledig werd gecompenseerd door groei in corporate AV” (de projectoren voor bedrijven en organisaties, nvdr).

Of die trend doorzet moet blijken uit de cijfers die Barco op 7 februari bekendmaakt. De wisselkoersen maken het Barco niet gemakkelijk, meent Bart Jooris. Het voorbije jaar is de dollar met gemiddeld 3 procent gedaald tegenover de euro. De yen daalde zelfs met 20 procent. Met dollar- en yen-concurrenten als Christie, NEC, Hitachi, Epson, Optoma, Sony en Panasonic betekent dat harder knokken voor Kortrijk.

De volledige reportage deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content