Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Er geldt een uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen, maar niet voor voertuigen van De Lijn.

Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro. Maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liep De Lijn al 101 keer tegen de lamp en dat kost de Vlaamse vervoersmaatschappij 35.350 euro. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld), waarover Het Laatste Nieuws zaterdag bericht.

De regels worden strenger vanaf 1 januari 2020. Dan zullen niet alleen dieselvoertuigen met euronorm 2, maar ook met euronorm 3 uit de Brusselse lage-emissiezone geband worden.

Minister Peeters stelt dat een nieuwe bestelling van bussen afgerond wordt in 2020. Na die bestelling zullen bijna alle bussen met euronorm 2 buiten dienst zijn en nog ongeveer 450 bussen met een euronorm 3 rondrijden in heel Vlaanderen. 'Om zoveel mogelijk van die bussen uit de LEZ te houden, wordt een verschuivingsplan uitgevoerd', zegt de minister. Na die verschuivingen zal in Brussel nog een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen rijden.

De Lijn-woordvoerster Sonja Loos bevestigt zaterdagnamiddag dat er volgend jaar nog hybride bussen geleverd worden van een lopende bestelling. De groene bussen zullen in eerste instantie ingezet worden in provincies met lage-emissiezones. 'Maar tegen 2025 zullen we in alle Vlaamse centrumsteden en de Brusselse rand met volledig elektrische bussen rijden', zegt ze. 'We werken er dus aan, maar het is niet haalbaar om meteen alle bussen te vervangen.'

Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Er geldt een uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen, maar niet voor voertuigen van De Lijn. Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro. Maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liep De Lijn al 101 keer tegen de lamp en dat kost de Vlaamse vervoersmaatschappij 35.350 euro. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld), waarover Het Laatste Nieuws zaterdag bericht.De regels worden strenger vanaf 1 januari 2020. Dan zullen niet alleen dieselvoertuigen met euronorm 2, maar ook met euronorm 3 uit de Brusselse lage-emissiezone geband worden. Minister Peeters stelt dat een nieuwe bestelling van bussen afgerond wordt in 2020. Na die bestelling zullen bijna alle bussen met euronorm 2 buiten dienst zijn en nog ongeveer 450 bussen met een euronorm 3 rondrijden in heel Vlaanderen. 'Om zoveel mogelijk van die bussen uit de LEZ te houden, wordt een verschuivingsplan uitgevoerd', zegt de minister. Na die verschuivingen zal in Brussel nog een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen rijden.De Lijn-woordvoerster Sonja Loos bevestigt zaterdagnamiddag dat er volgend jaar nog hybride bussen geleverd worden van een lopende bestelling. De groene bussen zullen in eerste instantie ingezet worden in provincies met lage-emissiezones. 'Maar tegen 2025 zullen we in alle Vlaamse centrumsteden en de Brusselse rand met volledig elektrische bussen rijden', zegt ze. 'We werken er dus aan, maar het is niet haalbaar om meteen alle bussen te vervangen.'