Hypermarkten hebben het al geruime tijd moeilijk, aldus Van Ossel. Ze lijden voor hun niet-voeding onder de concurrentie van gespecialiseerde zaken. Zo moeten ze voor hun sportartikelen opbotsen tegen sportsupermarkten als Decathlon, of voor hun textielproducten tegen kledingketens als JBC. Ook bij de voeding is er in ons land zware concurrentie, bijvoorbeeld van Colruyt en Delhaize.

Hypermarkten moeten het ook hebben van gezinnen, die het als een dagje uit zien. Carrefour heeft de laatste tijd niet veel geïnvesteerd in die winkels. "Men gaat er niet meer voor het plezier." Bovendien is het aantal gezinnen met kinderen nu eenmaal aan het dalen.

Test met hypermarkten

Carrefour is wel met een test met de hypermarkten bezig. Er zouden twee standaardgroottes komen (5.000 en 8.000 m2). De hypermarkten zouden over het algemeen verkleinen, voeding wordt belangrijker. Veel aandacht zal gaan naar verse producten -ook in de supers- en er zou met verschillende zones worden gewerkt, bijvoorbeeld een funzone voor populaire elektronicaproducten.

Volgens Van Ossel is er een goede kans tot slagen voor het omvormingsplan van Carrefour. "Hun buurtwinkels doen het goed, hun supers redelijk goed. Als ze de problemen met hun hypers kunnen aanpakken en de supers wat kunnen opfrissen en het mes in de kosten zetten, waarom zou er geen kans op succes zijn?"

Hypermarkten hebben het al geruime tijd moeilijk, aldus Van Ossel. Ze lijden voor hun niet-voeding onder de concurrentie van gespecialiseerde zaken. Zo moeten ze voor hun sportartikelen opbotsen tegen sportsupermarkten als Decathlon, of voor hun textielproducten tegen kledingketens als JBC. Ook bij de voeding is er in ons land zware concurrentie, bijvoorbeeld van Colruyt en Delhaize. Hypermarkten moeten het ook hebben van gezinnen, die het als een dagje uit zien. Carrefour heeft de laatste tijd niet veel geïnvesteerd in die winkels. "Men gaat er niet meer voor het plezier." Bovendien is het aantal gezinnen met kinderen nu eenmaal aan het dalen.Test met hypermarktenCarrefour is wel met een test met de hypermarkten bezig. Er zouden twee standaardgroottes komen (5.000 en 8.000 m2). De hypermarkten zouden over het algemeen verkleinen, voeding wordt belangrijker. Veel aandacht zal gaan naar verse producten -ook in de supers- en er zou met verschillende zones worden gewerkt, bijvoorbeeld een funzone voor populaire elektronicaproducten. Volgens Van Ossel is er een goede kans tot slagen voor het omvormingsplan van Carrefour. "Hun buurtwinkels doen het goed, hun supers redelijk goed. Als ze de problemen met hun hypers kunnen aanpakken en de supers wat kunnen opfrissen en het mes in de kosten zetten, waarom zou er geen kans op succes zijn?"