Colruyt wellicht in beroep tegen boete van 270.000 euro

© belga

Colruyt toont zich verrast over de boete van 270.000 euro voor ongeoorloofde tabaksreclame. Mogelijk gaat de warenhuisgroep in beroep tegen de veroordeling, blijkt uit een persbericht.

Colruyt toont zich verrast over de boete van 270.000 euro voor ongeoorloofde tabaksreclame. Mogelijk gaat de warenhuisgroep in beroep tegen de veroordeling, blijkt uit een persbericht.

Volgens de rechtbank overtrad de NV Etablissementen Frans Colruyt het verbod op tabaksreclame op vier manieren: door tabak te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, door hoeveelheidskortingen te geven, door op bepaalde data extra kortingen te geven en door de zogenaamde ‘kampkortingen’ die aan jeugdbewegingen werden toegekend.

De rechtbank baseerde zich voor haar oordeel op de zogenaamde Warenwet, die in 1997 werd aangepast om het verbod op tabaksreclame in te voeren.

Colruyt had in zijn verdediging net aangevoerd dat de prijs van een product geen reclame zou zijn, maar deel zou uitmaken van de verkoop. “En de verkoop van tabaksproducten is niet verboden”, klonk het toen.

Dat argument werd door de rechtbank van tafel geveegd. Net zo min was de rechtbank van oordeel dat het verbod om tabaksproducten te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, een inbreuk zou zijn op de vrijheid van kleinhandelaars om zelf hun prijzen te bepalen, op het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie.

Vrijdagnamiddag stelt Colruyt via een persbericht ‘verrast’ te zijn dat ‘de correctionele rechtbank heeft geoordeeld dat de verkoop aan een prijs die lager is dan de prijs die de fabrikant op de fiscale zegel heeft gezet, tabaksreclame is’. “Colruyt zal samen met haar advocaten de motivering van de rechter verder onderzoeken, maar op basis van de uitspraak zoals zij werd voorgelezen ter zitting, heeft zij ernstige bedenkingen bij de argumentatie van de rechtbank. De kans dat Colruyt beroep zal aantekenen, is dan ook erg groot,” luidt het verder.

De warenhuisgroep blijft er in ieder geval bij dat ze nooit de intentie heeft gehad om reclame te maken voor tabaksproducten. Colruyt voegt eraan toe dat ze – in afwachting van een mogelijk beroep – zich zal neerleggen bij de uitspraak van de rechter en ‘de prijs van de tabaksproducten zo snel mogelijk zal aanpassen aan de prijs op de tabaksband’.

Colruyt heeft 14 dagen de tijd om in beroep te gaan. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content