De vestiging van Cru komt op een site van Matexi aan de Kouterplein in Gent. Het is nog volop een werf. Jean-Pierre Roelands, de directeur nieuwe winkelconcepten bij Colruyt Group, hoopt dat een vroege en strenge winter uitblijft. In het ideale scenario gaat de Gentse vestiging van Cru in mei 2016 open. Colruyt Group zoekt daarvoor nog volop medewerkers en lokale leveranciers. Cru is het beste te vergelijken met een overdekte versmarkt die de nadruk legt op eenvoudige, hoogkwalitatieve producten.

In het centrum

"Dit wordt de eerste Cru met een centrumligging", zegt Roelands. "In november 2014 ging onze eerste vestiging open in Overijse, in een grote verbouwde hoeve. Dat was een eerste test waaruit we veel hebben geleerd. Bepaalde zaken konden we daar niet goed testen. Hier aan de Kouter zitten we vlak in het centrum van een grote stad, met meer toevallige passage van toeristen en inwoners."

"De grote lijnen van het concept blijven behouden. We gaan weer naar de essentie van voeding, waar eenvoud de nieuwe kwaliteit is. We willen producten aanbieden die de consument nergens anders vindt. Elke vestiging moet inspelen op de lokale behoeften en krijgt dus een verschillend assortiment. Er zullen tien metiers aanwezig zijn: een slager, een groenten- en fruitboer, een warme bakker tot een bloemenstand. We gaan nog meer de marktbeleving in de verf zetten en meer met bedieningstogen werken. Deze Cru zal nog minder op een winkel lijken."

Voor Roelands is Cru uit de 'visionaire fase', maar hij zegt tegelijk dat het concept nog verder moet groeien. "Ik kan er geen periode op kleven wanneer het testen volledig achter de rug zal zijn", zegt Roelands. "De fundamenten zijn gelegd, maar er kan nog veel veranderen. Daarom ook dat deze vestiging in het centrum van Gent zo belangrijk is. Wat hier aanslaat, zal de identiteit verder bepalen. We gaan er ook een in Antwerpen openen, verder kan ik daar nog weinig over zeggen. Op heel lange termijn is er misschien plaats voor vijftien à twintig Cru's in België. Maar daar zijn we nog lang niet. Hoeveel Cru's er bijvoorbeeld komen, hangt voor een stuk af van of we voldoende bekwame mensen en geschikte leveranciers vinden."

Van vader tot grootvader

Roelands stopte in 2013 als commercieel directeur van de Colruyt-supermarkten, die voor het gros van de 8,9 miljard euro jaaromzet van Colruyt Group zorgen. Sindsdien is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe winkelconcepten bij de groep, met Cru als belangrijkste wapenfeit.

Roelands werkt ondertussen al 42 jaar voor Colruyt. "We zijn nog volop in gesprek over hoe mijn rol verder zal evolueren. Dat wordt de komende maanden duidelijk. Maar zelfs al ik een stap terugzet, heb ik er veel vertrouwen in. Ik heb voor Cru een uitstekend team kunnen samenstellen. Ik ga in de toekomst misschien niet meer als een vader op hun vinger staan te kijken, maar wellicht wel als een soort grootvader" (lacht).