Peter Wellens en zijn oom Tom Le Clef, die vorig jaar samen Chestnote oprichtten, zijn sinds dinsdag terug uit San Francisco. Ze maakten er deel uit van de missie van het Belgische start-upnetwerk Startups.be. Ze stonden er drie dagen op de technologiebeurs TechCrunch Disrupt.
...

Peter Wellens en zijn oom Tom Le Clef, die vorig jaar samen Chestnote oprichtten, zijn sinds dinsdag terug uit San Francisco. Ze maakten er deel uit van de missie van het Belgische start-upnetwerk Startups.be. Ze stonden er drie dagen op de technologiebeurs TechCrunch Disrupt. De Boechoutse bvba werd in juli 2015 opgericht en lanceerde zijn app deze zomer. Het is een berichtenapp waarmee je kunt bepalen waar en wanneer de ontvanger je bericht mag openen. Je kunt een vriend een berichtje met reistips voor Venetië sturen die hij enkel in Venetië kan openen. Of je stuurt een verjaardagsberichtje dat de ontvanger pas kan openen in het restaurant waar zijn feestje plaatsvindt. Op voorhand krijgt de ontvanger een notificatie, maar het bericht kan hij nog niet lezen. "Wij zien toepassingen voor verjaardagen, citymarketing en reistips. De app wordt ook in de datingscene gebruikt door mensen die elkaar een romantisch en mysterieus berichtje willen sturen. Je kunt het ook gebruiken om je productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld via een bericht dat je een bepaalde boodschap moet doen wanneer je in de buurt bent." Chestnote heeft ook een nieuwe manier om met de vele digitale foto's die mensen nemen om te gaan. "Je kunt herinneringen naar de toekomst sturen. Stel dat een kind zijn eerste stapjes zet, dan kun je die foto versturen zodat je die pas precies twintig jaar later kunt openen." De twee oprichters investeerden 55.000 euro in de Boechoutse bvba en haalden 50.000 euro op bij onderzoekscentrum iMinds. Chestnote, dat kantoor houdt in de Antwerpse Boerentoren als lid van de startersgemeenschap Startit@KBC, is in gesprek met investeerders. Het bedrijf heeft twee mensen in dienst, met daarrond nog vier tot acht freelancers. Berichtjes versturen is gratis, terwijl het verdienmodel berust op kanalen waar bedrijven voor betalen. "In een apart deel van de app kunnen mensen tijd- en plaatsgerelateerde zaken ontdekken", zegt Peter Wellens. De eerste klanten daarvoor zijn al binnen.