De geplande beursintroductie van de staatsbank Belfius domineerde vorig jaar meermaals de headlines. In het voorjaar leken de omstandigheden gunstig, maar toen kwam er geen duidelijk 'go' van de regering. In het najaar kwam dat signaal er wel, maar toen gooiden de onduidelijkheid over de afwikkeling van het Arco-dossier en het slechte beursklimaat roet in het eten.
...

De geplande beursintroductie van de staatsbank Belfius domineerde vorig jaar meermaals de headlines. In het voorjaar leken de omstandigheden gunstig, maar toen kwam er geen duidelijk 'go' van de regering. In het najaar kwam dat signaal er wel, maar toen gooiden de onduidelijkheid over de afwikkeling van het Arco-dossier en het slechte beursklimaat roet in het eten. Toch is CEO Marc Raisière geen ontgoocheld man. "Waarom zou ik? De strategie om de inkomsten te diversifiëren levert resultaat op. Commercieel kenden we een zeer goed jaar. De tevredenheid van de medewerkers was nooit zo hoog. En we scoorden uitstekend in de Europese stresstesten. In 2019 zal Belfius, mocht het tot een beursgang komen, nog beter gewapend zijn." MARC RAISIÈRE. "In alle eerlijkheid: we waren er begin 2018 misschien niet helemaal klaar voor. We hadden maanden gewerkt aan een equity story om de investeerders te overtuigen. Ons verhaal was zeer goed, maar we merkten dat we een gebrek aan ambitie op de middellange termijn hadden. We voelden dat we onze strategie moesten uitdiepen en meer ambitie moesten uitstralen. Van april tot juni hebben we een aangepast strategisch plan uitgewerkt, Ambition 2023. Zonder beursplannen zou dat niet gebeurd zijn." RAISIÈRE. "Wij wel, maar het was intussen duidelijk dat de volatiliteit op de markten terug was en dat het een dubbeltje op zijn kant zou worden. Op 10 september hielden wij een grote presentatie voor de analisten van de zakenbanken die de beursintroductie zouden begeleiden. De reacties waren zeer positief. Maar diezelfde dag kwam het bericht dat de regering de hele operatie afblies." RAISIÈRE. "Op het moment zelf niet. De goede feedback op onze presentaties gaf me veel positieve energie. Voor de mensen van het financieel departement, die zo hard aan de beursintroductie gewerkt hadden, was het een grote ontgoocheling. Maar voor mij en de rest van Belfius overheerst het besef dat onze toekomststrategie goed zit. We weten dat we van de beursgang een succes kunnen maken. Wanneer die er komt, maakt niet uit." RAISIÈRE. "Het was geen goede zaak geweest. Door het slechte beursklimaat had de beursgang de overheid een pak minder opgebracht dan in ideale omstandigheden. Ik ben ervan overtuigd dat de beursintroductie sowieso niet doorgegaan zou zijn. De brexit, Trump, de dreigende handelsoorlog, Italië, ... er waren te veel storende factoren." RAISIÈRE. "Alle juristen die wij geraadpleegd hebben, zeggen ons dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er sprake is van misleidende verkoop. Als de overheid de Arco-coöperanten wil vergoeden, dan is Belfius bereid heel dat administratieve proces voor zijn rekening te nemen. Daarnaast heeft onze raad van bestuur in september geëist dat een eventuele overheidsvergoeding de goedkeuring van de Europese Commissie geniet. Zonder die goedkeuring wordt ons verhaal voor de investeerders te complex. Wij kunnen niet in de prospectus schrijven dat een compensatieregeling is uitgewerkt als de mogelijkheid bestaat dat Europa die afschiet. Dat krijg je niet verkocht, tenzij je een forse korting op de waardering voor lief neemt. Maar dan zou de overheid twee keer de rekening betalen: een vergoeding aan de Arco-coöperanten en minder opbrengst uit de beursgang." RAISIÈRE. "Ik geef liever geen verdere commentaar. Ik wil enkel beklemtonen dat bestuurders van een bank persoonlijk aansprakelijk zijn. Wij kunnen ons geen vage of ambivalente communicatie veroorloven." RAISIÈRE. "We gaan verder met de diversifiëring van de inkomsten. Dat betekent in de eerste plaats meer inkomsten uit onze verzekeringstak puren. Daarom wordt Dirk Vanderschrick fulltime CEO van Belfius Insurance. We zetten nieuwe ecosystemen op, om klanten op een andere manier te benaderen. Na de digitale klusjesdienst Jaimy volgt straks Charline, een nieuw platform rond gezondheid en vergrijzing. "Voorts hebben we de ambitie de digitale business, de dataverwerking en de communicatie samen te brengen in wat een nieuw profit center moet worden. Onze chief digital officer Geert Van Mol, chief data officer Anne-Marie Glineur en marketingmanager Mieke Debeerst dragen dat project. Belfius heeft een prima app, maar een digitale strategie gaat verder dan een app (zie kader Belfius ziet brood in vastgoed, nvdr)." RAISIÈRE. "In private banking zijn we fors gegroeid, en we hebben dit jaar een nieuwe aanpak gelanceerd in wealth management (voor de zeer vermogenden, vanaf 2,5 miljoen euro, nvdr). Ook als kredietverstrekker aan ondernemingen is onze positie de voorbije jaren spectaculair gegroeid. We halen bijna het beoogde marktaandeel van 15 procent. We zullen meer doen dan enkel kredieten verlenen. We willen uitgroeien tot een volwaardige zakenbank, die meer experts en een volledig aanbod van producten en diensten biedt. We willen ook de digitale relatie tussen Belfius en zijn bedrijfsklanten volledig hertekenen. ( lacht) Mijn collega's van BNP Paribas Fortis, KBC en ING zullen het niet graag horen, maar België zal straks vier in plaats van drie grote bedrijfsbanken tellen." RAISIÈRE. "In klantentevredenheid zit onze retailbank goed. Maar we leggen de lat hoger. Ik meen dat klanten vandaag onmogelijk tevreden kunnen zijn over hun bank. Daarvoor zijn we veel te inefficiënt. De ambitie van Belfius is de klantbenadering en de dienstverlening naar het niveau van de tech- en e-commercebedrijven, zoals Amazon, Coolblue en Zalando, te brengen. Belfius wil zich meten met de techreuzen. Dat vergt een compleet andere aanpak." RAISIÈRE. "We halen niet het niveau dat een klant mag verwachten. Mensen kopen iets online en krijgen dat dezelfde dag thuisbezorgd. Dat is de nieuwe norm. Als ik zie welke procedures er komen kijken bij het verkopen van een hypotheeklening... De klant moet een heel traject doorlopen, met een pak administratie. Terwijl het kopen van een huis en het afsluiten van een lening een feest zouden moeten zijn. Belfius wil via de digitalisering van zijn processen die klantenervaring fors verbeteren. "Ook in advies over sparen en beleggen doen we het niet goed. Ik mis een aanpak in het belang van de klant. We zijn er op het moment dat klanten huwen, maar waar zijn we als mensen scheiden? Mensen maken zich zorgen over hun pensioen, toch biedt geen enkele bank bediening op maat van vijftigplussers. Dat wil Belfius veranderen." RAISIÈRE. "We willen in de eerste plaats erkend worden als de bank-verzekeraar die een shift in zijn klantenbenadering gerealiseerd heeft dankzij de medewerkers en een disruptieve digitale aanpak. Die duurzame benadering zal automatisch uitmonden in betere resultaten. De bedoeling is dat we onze return op eigen vermogen geleidelijk optrekken naar 8 à 9 procent in de komende jaren, en naar 10 procent in 2023. " RAISIÈRE. "Belfius heeft een hoog eigen vermogen. Daarop 10 procent rendement halen, is goed. Sommige banken houden minder kapitaal aan en kunnen hogere rendementsratio's voorleggen. Maar wij blijven trouw aan het DNA van Belfius: een goed gekapitaliseerde instelling met een laag risicoprofiel."