Carrefour groeit op Franse thuismarkt

© belga

Retailer Carrefour heeft zijn winst vorig jaar opgevoerd, wat vooral te danken is aan de groei op de Franse thuismarkt. In België was er een kleine teoename van de omzet.

De totale omzet van Carrefour daalde vorig jaar door negatieve wisselkoerseffecten met 1 procent tot 74,9 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen was er een toename met 2 procent.

De recurrente operationele winst steeg met 9,8 procent tot 2,24 miljard euro aan constante wisselkoersen (+5,3 procent aan de huidige koersen) en was daarmee iets hoger dan de gemiddelde prognose van de analisten. De nettowinst ging licht hoger tot 1,26 miljard euro: +0,3 procent aan de huidige wisselkoersen.

Carrefour zag de omzet in Frankrijk vorig jaar met 1 procent groeien, gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames, terwijl de opbrengsten op de hele Europese markt licht daalden. Carrefour, dat verder groeide in Latijns-Amerika en Azië, probeert in Frankrijk marktaandeel te winnen met lage prijzen en het aanbod van veel huismerken.

In België ging de omzet net als in Frankrijk er wel op vooruit: van 3,91 miljard euro in 2012 naar 3,97 miljard vorig jaar (+1,1 procent). Die lichte toename komt vooral van uitbreidingen. De omzet in de bestaande winkels bleef stabiel, wat betekent dat Carrefour de inflatie niet kan doorrekenen aan de klant. Er is dus eigenlijk geen reële groei, en die is nodig de winstmarges op peil te houden.

Het concern verwacht dit jaar circa 2,5 miljard euro te investeren in de ombouw van bestaande winkels en de uitbreiding van het aantal plaatsen waar artikelen die via internet zijn besteld, kunnen worden afgehaald. Carrefour kocht in december vorig jaar 127 Europese winkelcentra van vastgoedbedrijf Klépierre. Met die Franse, Italiaanse en Spaanse centra wil het zijn greep op de omgeving van zijn ‘hypermarchés’ vergroten. (Belga/BO/SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content