Stijn Fockedey

‘Carrefour België heeft meer nodig dan een shocktherapie’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het ‘transformatieplan’ van Carrefour oogt logisch en ambitieus, maar het zit hem in de uitvoering. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey

Carrefour offert mogelijk 1233 banen op bij zijn Belgische dochter. Eén job op de negen moet op de schop in een poging om de kosten te verminderen, de prijzen te verlagen en meer te kunnen investeren.

Carrefour België kocht acht jaar geleden, via een gelijkaardige zware herstructurering, al eens tijd om zich opnieuw uit te vinden. Maar dat was tevergeefs en er zijn weinig redenen om te hopen dat de op twee na grootste supermarktketen van België nu wel op het juiste spoor raakt.

Sinds het Franse Carrefour in 2000 de GB-ketens overnam, heeft het nooit lang de daling van het marktaandeel kunnen stoppen. Ooit waren Super-GB en Maxi-GB onbetwist marktleider in België.

De sluiting van twee grote verlieslatende hypermarkten, het efficiënter bemannen van de hypermarkten en het Belgische hoofdkantoor zullen wellicht even de slabakkende winstcijfers wat verbeteren. Als het management tenminste de gemoederen bij het personeel snel kan bedaren. Maar er is meer dan shocktherapie nodig. Het ‘transformatieplan’ van Carrefour oogt logisch en ambitieus, maar het zit hem in de uitvoering.

Carrefour België heeft meer nodig dan een shocktherapie

Daar knelt het schoentje. Ook in tijden van e-commerce hebben de Carrefour-hypermarkten bijvoorbeeld nog een plaats. Maar er is totaal geen garantie dat ze met een fors kleinere bezetting, en wellicht meer tijdelijke werkkrachten en jobstudenten, dezelfde service en glimlach kunnen bieden.

Delhaize België heeft zijn grote supermarkten in eigen beheer ook op die manier afgeslankt, maar het plukt daar niet de vruchten van. Integendeel, marktleider Colruyt Group vergroot haar voorsprong nog. En dat komt niet alleen door de laagsteprijzenstrategie.

Colruyt heeft verhoudingsgewijs meer voltijdse medewerkers in zijn Colruyt– en Okay-winkels en dat vertaalt zich in meer expertise op de winkelvloer en aan de kassa. Aan het einde tellen misschien enkel de winstcijfers, maar die moeten eerst worden verdiend op de winkelvloer.

De directie van Carrefour België moet de komende weken zijn personeel overtuigen dat het wel degelijk weet hoe het de structurele problemen van de keten wil aanpakken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content