Het Brusselse Aproplan en het Deense GenieBelt zijn allebei gespecialiseerd in software om de bouwsector te digitaliseren. Aproplan is een app voor bouwmanagement waarmee aannemers hun werven online kunnen beheren. In plaats van met pen en papier langs de werf te lopen en via spreadsheets en e-mail voor updates te zorgen, kan de werfleider nu met een tablet de werf bezoeken. De updates en notities die hij maakt worden meteen bij alle teamleden geactualiseerd. De app helpt bouwbedrijven zo vertragingen voorkomen en ervoor te zorgen dat het budget niet wordt overschreden.
...

Het Brusselse Aproplan en het Deense GenieBelt zijn allebei gespecialiseerd in software om de bouwsector te digitaliseren. Aproplan is een app voor bouwmanagement waarmee aannemers hun werven online kunnen beheren. In plaats van met pen en papier langs de werf te lopen en via spreadsheets en e-mail voor updates te zorgen, kan de werfleider nu met een tablet de werf bezoeken. De updates en notities die hij maakt worden meteen bij alle teamleden geactualiseerd. De app helpt bouwbedrijven zo vertragingen voorkomen en ervoor te zorgen dat het budget niet wordt overschreden."Met Aproplan digitaliseren we de werfopvolging", zegt Thomas Goubau, in 2012 medeoprichter van Aproplan. "Voor Bouygues Immobilier, een van de grootste spelers in Frankrijk, gaan we nu bijvoorbeeld voor zijn 250 jaarlijkse projecten alle kwaliteitscontroles doen. GenieBelt digitaliseert dan weer de planning en de communicatie voor de bouwsector. De twee bedrijven zijn complementair. Samen bieden we de belangrijkste features die nodig zijn op een bouwwerf."Het nieuwe LetsBuild zal twee hoofdkantoren tellen, in Kopenhagen en Brussel. Aproplan staat sterk in de Benelux, Frankrijk en Duitsland, terwijl GenieBelt vooral Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk als uitvalsbasis heeft. Door elkaars producten aan te bieden en naar commerciële synergie te zoeken, wil LetsBuild nu het nummer één worden op de Europese markt voor digitale bouwsoftware. Samen telt het bedrijf 120 werknemers, 65 van Aproplan en 55 van LetsBuild. Omzetcijfers geeft het bedrijf niet, wel zegt het in 2018 te kunnen terugblikken op een gezamenlijke groei van 75 procent. De heel concurrentiële Amerikaanse markt laat LetsBuild links liggen. "Naast Europa, willen we de focus leggen op Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika," zegt Thomas Goubau. Met de fusie komt er een interne kapitaalverhoging van de bestaande aandeelhouders van de twee bedrijven, maar LetsBuild maakt niet bekend hoeveel miljoen die oplevert. Aproplan haalde in 2017 vijf miljoen euro op en volgens de technologiesite Crunchbase haalde GenieBelt zo'n drie miljoen euro risicokapitaal op. Onder de aandeelhouders van Aproplan vinden we Fortino Capital (van ex-Telenet CEO Duco Sickinghe), Inventures (een Belgisch fonds gegroeid uit het crowdfundingplatform Spreds), het bouwbedrijf Matexi, en de drie oprichters van het groeibedrijf Showpad (Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne). De kapitaalronde van GenieBlet in 2016 werd geleid door de Deense multinational Solar Group. Nadat de fusie is doorgevoerd, komt er normaal nog een nieuwe kapitaalronde.Volgens Thomas Goubau speelt de fusie in op hoe de markt zich ontwikkelt. "Dat je alles in één platform kunt aanbieden, was normaal in andere sectoren, maar nog niet in de bouw", zegt de ondernemer. "Door samen te gaan kunnen we dat nu wel. Bedrijven willen alle features in één platform, onder meer omdat de data belangrijker worden. Aan de hand van die gegevens leren klanten hun processen te verbeteren en meer proactief te werken." Thomas Goubau, de CEO van Aproplan die zijn bedrijf oprichtte samen met Renauld Lacroix, wordt de COO van LetsBuild. CEO wordt immers de Deense techveteraan Klaus Nyengaard. Voor hij mee GenieBelt oprichtte, stond Nyengaard aan het hoofd van enkele bedrijven die groeiden van zo'n 30 tot 500 à 1000 werknemers. Zo was hij de medeoprichter en CEO van de Britse maaltijdbezorger Just Eat. Hij nam in 2013 ontslag voor het bedrijf in 2014 naar de beurs ging. Hij richtte toen mee GenieBlet op en werd voorzitter van de Nederlandse start-up Treatwell. Dat internetplatform voor kappers en beautysalons werd in 2015 voor 34 miljoen euro verkocht. De bedoeling is dat Nyengaard zijn ervaring over hoe een start-up de moeilijk horde van snelle internationale groei neemt, toepast op LetsBuild. "Klaus is een veteraan en een persoonlijkheid. Ik wil van hem leren. Hij heeft al een aantal keer een bedrijf doen groeien naar de volgende fase. Van een kleine start-up in Kopenhagen ging hij met Just Eat naar Londen en groeide het bedrijf tot 1000 medewerkers," zegt Thomas Goubau.