‘Brusselse bruine kroegen blijven zeer belangrijk’

© GF
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev gaat vooruit in de horeca in het Brusselse gewest. Dat gaat niet alleen tegen de nationale trend in, maar ook tegen die van de algemene Brusselse horecamarkt. De Belgische marktleider mikt onder meer op de bruine kroeg.

Daring Man. Au Laboureur. Roskam. Les Brasseurs. Het zijn slechts enkele van de Brusselse bruine kroegen waaraan AB InBev levert. “Wij hebben de voorbije jaren 150 horecazaken specifiek ondersteund. Ook de bruine kroegen, die overal in Vlaanderen de deuren sluiten, blijven wij adviseren”, meldt Maarten Mairiaux, de horecadirecteur voor het Brusselse gewest bij de brouwer.

“Brussel is voor ons heel belangrijk, onder meer door zijn diversiteit en zijn internationale karakter. Brussel lokt tevens veel toeristen. In de cafés worden diverse trendy concepten neergezet. We hebben diverse horecaconcepten, die bovendien per wijk verschillen. De cafés aan de Beurs zijn anders dan die aan het Luxemburgplein, bij de Europese instellingen. Bovendien zijn die wijken in tien jaar enorm gewijzigd, en ze blijven wijzigen. We bouwen aan horecaconcepten samen met de uitbaters. We willen de horeca ontwikkelen, samen met de uitbaters. Dat geeft resultaten. De algemene horecamarkt staat enorm onder druk. Maar in het Brusselse gewest doen wij het beter dan de algemene markt. Daarmee gaan we in tegen de nationale trend. We merken dat sinds 2016. En ook in de eerste maanden van dit jaar gaan we er alweer op vooruit.”

In België levert AB InBev aan 27.000 horecazaken. De markt wordt bewerkt via 160 verkopers en 115 technische mensen (die reinigen onder meer de leidingen).

Partner Cofinimmo

Een partner voor de horecapanden is de vastgoedgroep Cofinimmo. In 2007 verkocht AB InBev 1068 horecapanden in België en Nederland aan Cofinimmo (waarvan 822 in België). De hoofdhuurder blijft AB InBev. De huurcontracten duren nog tot 2034. Vorig jaar kreeg Cofinimmo circa 27 miljoen euro huurinkomsten op die manier. De brouwer is daarmee de tweede grootste huurder van Cofinimmo, goed voor 13,5 procent van de brutohuurinkomsten.

De brouwer draagt het commerciële risico van de horecazaak, maar Cofinimmo moet de panden in goede staat houden. “Dat kost ons gemiddeld 2 tot 3 miljoen euro per jaar”, becijfert Jimmy Gysels, die de horeca-activiteiten van Cofinimmo leidt.

Ondanks de zwakke Belgische horecamarkt blijft het aantal panden van Cofinimmo vrij stabiel. Vorig jaar verhuurde Cofinimmo nog 752 horecapanden in België. Daarmee heeft Cofinimmo 45 procent van de hoofdhuren van AB InBev in België. “Bij de verkoop in 2007 kochten wij vooral de betere horecazaken van de brouwer”, duidt Jimmy Gysels. “De voorbije jaren hebben we daarom slechts 78 horecapanden verkocht.”

Maar Cofinimmo koopt er ook nog bij. Gisteren opende een nieuw café aan de Brusselse Varkensmarkt. ‘Cheval Marin’ of ‘Zeepaardje’ heet het gebouw uit de zeventiende eeuw, ooit het eerste havengebouw van de stad. Het gebouw stond ruim twee decennia leeg. Cofinimmo investeerde 2,5 miljoen euro in de vernieuwing ervan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content