De Tijd meldde hoe Lufthansa het resterende belang van 55 procent in Brussels Airlines kan kopen voor 2,6 miljoen euro. Bij een resem historische Belgische aandeelhouders heerst daarover ongenoegen. De prijs is veel te laag voor een Belgisch kroonjuweel, luidt de motivering. Bovendien zouden de Duitse bestuurders in SN Airholding, de eigenaar van Brussels Airlines, de terugbetaling van een 100 miljoen euro kredietlijn van Lufthansa aan Brussels Airlines hebben verhinderd. Die versnelde terugbetaling was gekoppeld aan de uitkoopprijs voor Brussels Airlines: hoe sneller terugbetaald, hoe hoger de uitkoopprijs.
...

De Tijd meldde hoe Lufthansa het resterende belang van 55 procent in Brussels Airlines kan kopen voor 2,6 miljoen euro. Bij een resem historische Belgische aandeelhouders heerst daarover ongenoegen. De prijs is veel te laag voor een Belgisch kroonjuweel, luidt de motivering. Bovendien zouden de Duitse bestuurders in SN Airholding, de eigenaar van Brussels Airlines, de terugbetaling van een 100 miljoen euro kredietlijn van Lufthansa aan Brussels Airlines hebben verhinderd. Die versnelde terugbetaling was gekoppeld aan de uitkoopprijs voor Brussels Airlines: hoe sneller terugbetaald, hoe hoger de uitkoopprijs.Een bestuurder van SN Airholding bevestigt de uitkoopprijs van 2,6 miljoen euro. Maar daarmee houdt het op. De kredietlijn van 100 miljoen euro kreeg Brussels Airlines in 2012, in ruil voor een herstructurering, met daaraan gekoppeld een uitbreidingsplan. Lufthansa gaf dus geld voor de ondersteuning van een groeiverhaal voor Brussels Airlines, maar zou in ruil minder moeten betalen voor een volledige overname.De bestuurder kan begrijpen dat er ontgoocheling is bij een deel van de historische aandeelhouders. "Je kan achteraf bedenkingen hebben bij wat er toen beslist werd. Maar de aandeelhouders kenden de voorwaarden uit 2012, en ze hebben die ook allemaal goedgekeurd."Lufthansa nam een eerste belang in SN Airholding in 2008: voor 65 miljoen euro werd 45 procent verworven. Aan die investering hebben de Duitsers tot vandaag niets verdiend. Integendeel: na het eerste halfjaar van 2016 staat een verlies van 101 miljoen euro op de teller. De investering van 65 miljoen euro uit 2008 werd in 2012 al volledig afgeboekt. Daar bovenop komt dus een totaal aan verliezen sinds 2010 van 101 miljoen euro. In 2015 kon de Duitser eindelijk eens 15 miljoen euro winst opnemen in zijn boeken, maar in het eerste halfjaar van 2016 kwam er weer een verlies bij van 22 miljoen euro.De Duitsers moesten overigens een winstalarm de wereld insturen bij de bekendmaking van de halfjaarresultaten. De terreur doet het aantal intercontinentale boekingen naar Europa dalen. Het verwachte herstel in de tweede jaarhelft zal onvoldoende zijn voor het wegwerken van achterstand van de eerste jaarhelft.De zwakke prestaties van Lufthansa zijn tekenend. De Duitse maatschappij zit gekneld tussen de concurrentie van de lagekostenmaatschappijen voor Europese vluchten, en de ongebreidelde expansiedrang van vooral de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Die bieden meer intercontinentale vluchten aan, tegen scherpere prijzen dan de Duitsers, daarbij ondersteund door hun regeringen. Lufthansa had dan wel 4 miljard euro liquide middelen en geldbeleggingen op de spaarrekening eind juni, maar de onderneming heeft al evenzeer veel schulden. De liquiditeitsratio ligt onder één (0,8), de solvabiliteit is met nauwelijks 10 procent zeer laag. Lufthansa is dus zeker niet de grote broer die Brussels Airlines eventjes met veel vers geld kan overladen.De Duitsers besparen al geruime tijd. Dat loopt ook in eigen land erg moeizaam. Eurowings is een eigen lagekostendochter, die met rechtstreekse vluchten in Europa en intercontinentale vakantiebestemmingen de concurrentie aangaat.De kans bestaat dat een deel van de vluchten van Brussels Airlines voortaan onder Eurowings zal gebeuren. Lufthansa zal Zaventem ook verder gebruiken als intercontinentale uitvalsbasis. Brussels Airlines is goed in vluchten naar Afrika. Ook de vluchten naar Noord-Amerika zijn een succes. Mede dankzij de lobbykracht van Lufthansa is de lijn naar Washington heel rendabel, liet CEO Bernard Gustin optekenen tijdens de persconferentie over de jaarresultaten van 2015 in maart.SN Airholding beschikte eind vorig jaar voor 202 miljoen euro aan geldbeleggingen en liquide middelen. Maar daar tegenover stonden eind vorig jaar kortermijn schulden voor ruim 300 miljoen euro: 102 miljoen euro handelsschulden en nog eens 202 miljoen euro schulden aan passagiers en cargoklanten.Een bestuurder bij SN Airholding schetst daarom twee scenario's. Een "negatieve interpretatie" is dat Lufthansa Brussels Airlines zou afbouwen. Wat de bestuurder als onwaarschijnlijk beschouwt, want waarom zou Lufthansa dan alle aandelen willen verwerven? Een "redelijk scenario" is dat Lufthansa de groei van Brussels Airlines met zijn ruim 3300 werknemers blijft ondersteunen. De Duitsers willen dus nog meer geld pompen in de expansie van de carrier, maar daarom nog niet in de uitkoop van de historische aandeelhouders. Vandaar de in 2012 bedongen uitkoopprijs van 2,6 miljoen euro, gekoppeld aan de kredietlijn. En het maakt dan niet uit of die kredietlijn in Frankfurt dan wel in Zaventem geparkeerd staat.Die expansiegaranties staan weliswaar niet op papier. Maar er is evenmin een gegronde reden om daaraan te twijfelen. Brussels Airlines wacht wellicht een scenario zoals bij Austrian Airlines of Swiss. De Oostenrijkse maatschappij is een volle dochter van Lufthansa, met Wenen als belangrijk knooppunt voor het Midden-Oosten en Oost-Europa. Swiss, de opvolger van Swissair, speelt met Zürich een sleutelrol in de intercontinentale trafiek naar het Alpenland.